Zwitserland neemt langste treintunnel ter wereld in gebruik

Zwitserland neemt langste treintunnel ter wereld in gebruik 9

De eerste officiële rit door de nieuwe tunnel.


De Zwitserse spoorwegen hebben de nieuwe Gotthard-Basistunnel officieel in gebruik genomen. Het 57-kilometer lange traject door de langste treintunnel ter wereld is dan opgenomen in de nieuwe dienstregeling. Voortaan doorkruisen hogesnelheidstreinen de Zwitserse Alpen van het Duitstalige noorden naar het Italiaanstalige zuiden in ongeveer 17 minuten. Treinreizigers zijn tot 40 minuten sneller in de vakantieregio Ticino dan voorheen.

Zwitserland beschikt sinds jaar en dag over het dichtste openbaarvervoersnet ter wereld. Met de opening van de Gotthard-Basistunnel in juni 2016 voegt het treinenland bij uitstek een traject van 57 kilometer toe aan het bestaande aanbod. De twee enkelsporige tunnelbuizen liggen op een diepte van maximaal 2300 meter onder het Gotthardmassief. Passagierstreinen gaan hier met snelheden tot 250 kilometer per uur doorheen. Na een maandenlange periode van veiligheidstests en technische onderzoeken heeft de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB de Gotthard-Basistunnel afgelopen weekend in de dienstregeling opgenomen.

Klassieker blijft bestaan: panoramaritten over het Gotthard-bergtraject
Goed nieuws voor treinliefhebbers en mensen met gevoel voor historie: het bekende Gotthard-bergtraject blijft ook in de toekomst open, parallel aan de nieuwe Gotthard-Basistunnel. Op het klassieke bergtraject zullen de treinen blijven rijden over de talloze bruggen en door de zeven keertunnels.

Meer informatie:
www.myswitzerland.com/treinreizen

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.