Cruise maakt internationaal groei door

Cruise maakt internationaal groei door 8

Met een cruise mee is een heel evenement. Foto: Elkedagvakantie


Cruise Lines International Association (CLIA) noteert aanzienlijke groei van Europese cruisepassagiers in 2016.
CLIA, de internationale brancheorganisatie van cruiserederijen, maakte bekend dat de Europese cruisemarkt in 2016 met 3.4% gestegen is naar 6.7 miljoen passagiers. Nederland daalde met 4% en telde in 2016 101.000 passagiers.
De Europese groei is vooral te danken aan de belangrijkste markten Duitsland ( 11,3% groei naar meer dan 2 miljoen passagiers) en Groot-Brittannië en Ierland (5.6% groei naar 1.9 miljoen cruisepassagiers). Andere belangrijke Europese cruisemarkten zijn Italië, Frankrijk en Spanje.

Politiek

Nico Bleichrodt, voorzitter CLIA Nederland, licht de Nederlandse afname toe: ‘De vraag uit de grotere markten en met name uit Amerika verschoof door de geopolitieke situatie in het Middellandse Zeegebied naar Noord-Europa, waarbij vooral cruises uit Nederland in trek zijn. Hierdoor is de capaciteit voor lokale verkopen van cruises met vertrek uit eigen land onder druk komen te staan.’

Het Caribisch gebied nam sterk in populariteit toe: 16% meer Nederlandse cruisegasten kozen voor de Caribbean. De belangstelling van Nederlanders voor het Middellandse Zeegebied bleef vrijwel stabiel. 37% van alle Nederlandse cruisers kozen voor dit gebied.

De Europese cruisemarkt als geheel toont al 10 achtereenvolgende jaren groei en ook de vijf jaren trend is positief op alle Europese markten. Net als in voorgaande jaren kiezen vier van de vijf Europeanen een cruise in Europa. De helft daarvan kiest voor het Middellandse Zeegebied waarmee het de populairste bestemming blijft.

Groei in 2017

CLIA Europe voorziet verdere groei in 2017, ondanks geopolitieke omstandigheden en tijdelijk afgenomen capaciteit in enkele regio’s. Ook CLIA Nederland is positief: ‘Uit onderzoek gedaan van door TNS NIPO in 2015 blijkt dat 31% van de Nederlanders van plan is ooit een cruise te maken, waarbij 6% aangeeft dit binnen drie jaar te willen doen. De propositie van cruisevakanties is nog te onbekend bij de Nederlandse consument en kent daardoor nog een uitstel gedrag. Onderzoek heeft aangetoond dat de belangstelling er is. In combinatie met de toegenomen capaciteit rekenen wij op groei in 2017’, zegt Nico Bleichrodt.

Meer informatie over Cruise Lines International Association op www.cruising.org Informatie over CLIA Nederland is te vinden op www.clia.nl

Cruise maakt internationaal groei door 10

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.