Fietsers hebben hier meer vrijheid dan elders in Europa

Overzicht van de bekeuringen. Bron: Happycar


De herfst is officieel in Nederland begonnen waardoor veel Nederlanders de regen en wind wederom moeten trotseren. Het fietsweer kan in andere landen binnen Europa nog aangenaam zijn, echter gelden er in elk land andere wetgevingen. Fietsers zijn net zoals auto’s weggebruikers waardoor veiligheid belangrijk is. Autoverhuurder Happycar heeft per favoriet vakantieland de fietsbekeuringen en overtredingen voor auto’s op fietsers onderzocht. Naast de boetes is er aandacht besteed aan de meest opmerkelijke nationale wetgevingen in elk vakantieland.

1) Fietsers mogen in Spaanse steden niet harder dan 30km/u fietsen
De bekeuringen voor fietsers in Spanje bedragen in de meeste gevallen rond de €80 voor simpele overtredingen, waaronder het rijden op de stoep. Andere overtredingen voor fietsers kunnen hoger uitvallen, zo kan het dragen van een koptelefoon €200 kosten. Indien kinderen zich niet aan de fietsregels houden worden de voogden daarvoor aangerekend. Zo moeten kinderen onder de 16 jaar een fietshelm dragen, als het kind dit vergeet moeten de ouders als voogden €200 betalen. De bekeuringen voor de autobestuurders op fietsers bedragen in het algemeen tussen de €200 en €500, het bedrag kan hoger uitvallen op basis van het gevaar voor andere weggebruikers. Zo moeten bijvoorbeeld autobestuurders de fietsers tijdens het inhalen op zijn minst 1,5 meter ruimte geven.

Er zijn in Spanje een paar verschillen in de verkeersregels voor fietsers te vinden. Er geldt een snelheidsrestrictie voor fietsers in de stad van 30km/u, afhankelijk van de wegbebording is dit 45km/u buiten de stad. Ook zijn fietsers naast de gebruikelijke verlichting verplicht om een reflector hesje of band te dragen. Op basis van artikel 64 in de Spaanse verkeersregels krijgen fietsers voorrang indien een motorvoertuig naar de andere weghelft wisselt of ze op een fietsstrook rijden. In het geval van een zebrapad krijgen fietsers net zoals in Nederland geen voorrang, alleen als er van de fiets wordt afgestapt. Tevens gelden hier dezelfde voorwaarden voor autobestuurders als fietsers, de fietser mag tijdens het fietsen niet onder invloed zijn van alcohol.

2) Neem geen mensen achterop de bagagedrager in Italië
Artikel 182 is de officiële wetgeving voor fietsers in Italië, volgens deze wet kunnen fietsers bij gevaarlijk rijgedrag een bekeuring tussen de €24 en €92 ontvangen. Tevens is het verboden om passagiers achterop de bagagedrager mee te nemen, hiervoor krijgen fietsers een bekeuring vanaf €38. Volgens artikel ddl 2658- Salvaciclisti krijgt een autobestuurder bij gevaarlijk rijgedrag tegenover fietsers een boete tussen de €163 en €651 met eventueel verlies van het rijbewijs. Deze nieuwe wet is in 2017 ingevoerd doordat autobestuurders in het voorgaande jaar bij 250 dodelijke fietsongelukken betrokken waren.

Er zijn andere opmerkelijke passages in de Italiaanse wetgeving voor fietsers. Zo moeten fietsers minstens één arm hebben en de manoeuvres naar behoeve kunnen uitvoeren. Verder is de verdeling van de wegen anders, zo zijn er de ‘pista ciclopedonale’ wegen die fietsers en voetgangers met elkaar delen. Officieel moet de fiets bij het naderen van een voetganger aan de hand worden genomen. Het is verplicht om 30 minuten voor zonsondergang en na zonsopgang verlichting op de fiets te gebruiken. Ook is het in Nederland soms gebruikelijk om snel tussen de zijstraten te zigzaggen, dit is in Italië niet aan te raden, de kwaliteit van de wegen is hier in het algemeen slechter.

3) Franse fietsers dezelfde wetgeving als automobilisten: strenge controle alcohol
In Frankrijk wordt de fiets als een normaal voertuig gezien en krijgen daarom dezelfde soort bekeuringen als autobestuurders. De kleine overtredingen zoals het ontbreken van een voorlicht vallen in de eerste categorie tussen de €35 en de €150, het bedrag hang af van de hinder wat andere weggebruikers ondervinden. Bij gevaarlijke situaties kan dit variëren tussen de €150 en €1500, deze bedragen worden doorgaans ook aan overtredingen van autobestuurders tegenover fietsers gegeven.

Het rijden met alcohol op de fiets is ten zeerste verboden, als dit hoger is dan 0,40mg kan dit zelfs leiden tot inname van het autorijbewijs.
In Frankrijk zijn er andere verkeersregels voor fietsende kinderen in vergelijking tot Nederland. Alleen kinderen onder de 8 jaar mogen op de stoep fietsen, onder de 12 jaar moeten ze een helm dragen. Ook is er andere wegbebording, er zijn twee soorten borden voor fietsers: een vierkant en een rond verkeersbord. Op basis van artikel R431-9 kan een fietser bij een vierkant bord kiezen tussen de weg of het fietspad, een rond bord verplicht de fietser om op het fietspad te rijden. Volwassen fietsers moeten in de regel één meter afstand tot de stoep en geparkeerde auto’s bewaren. In de zones met een snelheidslimiet van 30km/u mogen fietsers in beide richtingen rijden. Artikel verbiedt 412-6-1 de mobiele telefoon, koptelefoon, headsets en handfree kits voor fietsers; verder mogen er geen personen op de bagagedrager worden vervoerd.

4) Duitsland: let op administratiekosten en gebruik tijdens het fietsen geen mobieltje
Kleine overtredingen voor fietsers in Duitsland bedragen tussen de €15 a €35, hieronder valt bijvoorbeeld het hinderlijk naast elkaar fietsen. Ook is het ten strengste verboden om een mobieltje tijdens het fietsen te gebruiken, deze bekeuring kost €25. Indien de bekeuring hoger is dan €60 wordt daarbij €28,50 aan administratiekosten gerekend. Het alcoholgebruik boven de 0,3 promille is strafbaar, vanaf 1,6 promille kunnen er ook rijontzeggingen voor vrachtwagens, auto’s en fietsen worden uitgegeven. De gemiddelde boete voor de autobestuurders die fietsers afsnijden begint vanaf €120.

Ondanks dat Duitsers onze oosterburen zijn gelden er andere verkeersregels. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om een passagier achter op de bagagedrager mee te nemen. Het bord “Radfahrer absteigen” komt vaak voor, dit is een aanbeveling om van de fiets te stappen maar geen verplichting. Bij kinderen en volwassen is het dragen van een fietshelm gebruikelijk maar niet verplicht. Net zoals in Frankrijk mogen kinderen tot en met 8 jaar op het voetpad rijden maar dan alleen onder toezicht van een persoon van tenminste 16 jaar.

5) Verboden voor fietsers in Griekenland om voorwerpen te slepen
De fietswetgeving voor Griekenland staan nog in de kinderschoenen echter streeft Griekenland volgens dhr. Antonis Antoniou, Grieks mobiliteit instituut, naar de algemene Europese wetgeving. De kleine fietsovertredingen waaronder het vergeten van fietsverlichting of het fietsen op de stoep kost €50. Tevens is het verboden om voorwerpen naast of achter een fiets te slepen of met een hand aan het stuur te fietsen. In Nederland is het normaal om op de fiets een andere fiets met een lekke band op te halen, dit wordt in Griekenland als verhindering gezien en kost €25. De grovere overtredingen zoals het rijden onder invloed van alcohol kunnen echter oplopen tot €1500 en zes maanden gevangenisstraf. De autobestuurders die fietsers afsnijden, hinderen, of geen voorrang verlenen kunnen een boete van €85 verwachten.
Advies voor het vervoeren van een fiets in de huurauto

Indien er geen fietsendrager voor de auto beschikbaar is kan de fiets in sommige gevallen in de auto worden meegenomen. Bij racefietsen kunnen de banden worden gedemonteerd en vervolgens weer eenvoudig worden bevestigd. Bij een huurauto hangt het transporteren van de fiets af van het type auto, zorg in elk geval dat er handdoeken zijn om de lak van de auto aan de achterbak en bekleding te beschermen. Ook moet de auto hoog genoeg zijn, anders komt de voorband tegen de stoffering van het dak. Let goed op dat de fiets vast dient te liggen en het zicht niet mag belemmeren, anders wordt hiervoor een bekeuring gegeven.

Bronnen
Spain: Autobild.es, El Pais, Legalitas, ABC, DGT (Verkeersinstituut Spanje), AEclub, Ecomovilidad. Italië: Aci (artikel 182) , Allaquida, Codice Della Strada, Leggioggi, Tgcom24.
Frankrijk: Citycle, Autoplus, France3, Mdb (nationale fietsvereniging), 20 minutes. Duitsland: ADFC (nationaal verkeersinstituut), German road safety, Bussgeldrechner, ADFC-Bussgeld. Griekenland: Reporter, Visitgreece, Koinignomi, IOAS (nationaal verkeersveiligheidsinstituut) Anders: Volkskrant

Reageren

We gebruiken voor uw gemak op deze site cookies. Meer informatie | Sluiten