ANVR vecht tegen nieuwe vliegbelasting

ANVR vecht tegen nieuwe vliegbelasting 1

Met het vliegtuig op reis. Foto: Elkedagvakantie


Als onderdeel van het regeerakkoord is afgesproken dat in 2021 weer een vliegbelasting wordt ingevoerd. Wéér, want in 2007 gebeurde dit ook maar is, na een jaar van fel verzet door de reissector, van tafel geveegd. Met een ‘internetconsultatieronde’ wil de overheid zich nu behoeden in dezelfde situatie te komen als toen en heeft onder andere de reisbranche om haar mening gevraagd.

Belasting op luchtvaart raakt volgens de ANVR direct de belangen van de in totaal bijna 300 reisbedrijven, 900 reiswinkels en 1000 zelfstandige reisadviseurs die zijn aangesloten bij de reisbrancheorganisatie. Het gaat daarbij om een gezamenlijke omzet van zo’n € 8,8 miljard. Ook de vakantieganger wordt volgens de organisatie de dupe als de overheid zijn huidige plannen doorzet, ‘want hij zal dieper in zijn vakantiebuidel moeten tasten’.
De ANVR erkent wel dat capaciteitsbeperking, geluidsoverlast en CO2-uitstoot nu grotere issues zijn dan tien jaar geleden. Frank Oostdam, directeur ANVR,: ”Natuurlijk willen wij meewerken aan duurzame oplossingen. Verantwoord reizen hebben wij hoog in het vaandel. Maar dan wel onder bepaalde voorwaarden.”

Europese regeling

Een logische voorwaarde, vindt de ANVR, is dat accijns op brandstof niet nationaal maar Europees moet worden geregeld. Daardoor gaan Nederlandse reizigers niet uitwijken naar luchthavens in de ons omringende landen. De reissector vindt het ook een verkeerde voorstelling van zaken om vakantievliegverkeer weg te zetten als ‘pretvluchten’. 
Oostdam legt uit: “Vakantiegangers naar buitenlandse bestemmingen en ontwikkelingslanden, en dat zijn maar liefst 2/3 van alle Schipholpassagiers, dragen effectief bij aan de economische ontwikkeling op de bestemming. Zij houden met hun bezoek kwetsbare natuurgebieden en dierenpopulaties in stand en ondersteunen de lokale middenstand. Wij zijn daarnaast ook van mening dat niet alleen de Nederlandse vliegreiziger moet meebetalen aan duurzame oplossingen, zoals de overheid nu voorstelt, maar dat ook de overstappende transferpassagier en afdeling vracht mee betalen.”

Airlines

Sowieso ziet ANVR liever niet dat de passagier een vliegbelasting wordt opgelegd, maar wil dat de heffing komt te liggen bij vervuilende en lawaaiige vliegtuigen. Alleen dan worden airlines gestimuleerd om verder onderzoek te doen naar schonere en stillere vliegtuigen en zullen zij werken aan een zo hoog mogelijke bezettingsgraad.

“De overheid zegt de luchtvaart te willen verduurzamen en het kabinet wil inzetten op een schonere luchtvaart, maar vooralsnog wordt de opbrengst van de voorgestelde heffing gewoon toegevoegd aan de pot algemene middelen. De reissector roept het kabinet dan ook op om de juiste stappen te nemen en de opbrengst van de in te voeren vliegbelasting daadwerkelijk te gebruiken om een schonere luchtvaart te realiseren. Daar zijn reizigers, burgers en reissector bij gebaat”, aldus de ANVR.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wij zorgen er voor!
Vakantiegevoel?

Exclusief per mail triptips: Van Amsterdam tot Bangkok