Zo weet Google waar jij straks naar toe met vakantie gaat

In het kantoor van Google in Amsterdam zijn ze in een permanente staat van ‘vakantie’ door het uitzicht op een caravan die midden in het kantoor staat opgesteld.

We denken graag van onszelf dat we uniek en bijzonder zijn. Maar in veel dingen laten we ons door de kudde leiden. Door verhalen die we op kantoor horen, interviews op tv, reclames op de radio denken we opeens: Weet je wat, we gaan naar Turkije! Want dat is namelijk de trend van dit jaar, zo concludeert Google. Die baseert zich op onze zoekopdrachten. In tegenstelling tot vorig jaar zoeken we namelijk minder op vakanties in Spanje. Dit jaar is Turkije bezig met een terugkeer.

  • Valencia voor het eerst meer gezocht dan Barcelona als stedentrip
  • Meer dan ⅓ van reisgerelateerde zoekopdrachten gaat via mobiel
  • Januari 2018 toont piek in zoekopdrachten naar skiën met Pasen
  • Nederlanders zoeken nu 10% meer op last minute reizen en 5% minder op pakketreizen
  • Sterke toename zoekopdrachten voor vakantie in Turkije

Waar wil Nederland vakantie vieren en wat zijn de reistrends van dit moment? Google introduceert vandaag de Google Travel Monitor, waarin het zoekgedrag van Nederlanders is geanalyseerd op het gebied van reizen en vakanties. Hieruit blijkt dat Turkije als bestemming terug is van weggeweest, maar een vakantie in Spanje nog steeds het meest wordt gezocht.

Duitse gasten

Vakanties in Nederland worden vooral door Duitsers veel gezocht, waarbij Amsterdam, Zandvoort en Den Haag favoriet zijn. Als stedentripbestemming zoeken Nederlanders inmiddels vaker op Valencia dan op Barcelona. Daarnaast valt op dat er in januari 2018 een piek in zoekopdrachten was te zien naar wintersportvakanties tijdens Pasen.

De grootste pieken zien we echter na kerst en begin januari als het gaat om het zoeken naar vakanties.

Wanneer de zomer in Nederland slecht dreigt te worden, zijn last-minutes extreem populair. Zo was in 2017 eind juli een duidelijke piek in het zoekvolume voor last-minutes te zien. De grootste pieken zien we echter na kerst en begin januari als het gaat om het zoeken naar vakanties. Ten opzichte van een jaar geleden zoeken Nederlanders overigens nu 10% meer op last minute reizen en 5% minder op pakketreizen. Ruim een derde van de zoekopdrachten wordt inmiddels gedaan via telefoon of tablet. Ook opvallend: in januari 2018 was er een piek in zoekopdrachten naar wintersportvakanties tijdens Pasen.

Turkije groeit het hardst

Volgens nieuwe cijfers van Google over het zoekgedrag van Nederlanders is Spanje nog steeds favoriet, maar neemt de interesse in Turkije als vakantiebestemming weer toe. Nederlanders durven weer te boeken, nadat politieke onrust in Turkije vorig jaar zorgde dat de Turkse badplaatsen minder werden bezocht. Nummer één bestemming Spanje laat een daling zien, terwijl Griekenland, Italië en Frankrijk in de lift zitten. Voor Spanje geldt dat met name all-inclusive vakanties en rondreizen onder de Spaanse zon de interesse hebben.

Barcelona versus Valencia

Rome en Londen voeren nek-aan-nek de lijst van meest gezochte stedentripbestemming aan, gevolgd door Barcelona en Valencia. De afgelopen vier jaar was Barcelona duidelijk populairder dan Valencia. In augustus 2017 was Valencia voor het eerst populairder dan Barcelona. In het zoekgedrag is de impact van de aanslag op de Ramblas in augustus 2017 duidelijk zichtbaar, maar ook in 2018 blijft Valencia mogelijk populairder door berichten over de topdrukte in de Catalaanse hoofdstad.

Backpacking in Thailand

Met alleen een rugzak de wijde wereld in trekken blijft voor velen de ideale manier om de mooiste avonturen te beleven. Opvallend is dat hiervoor altijd het Nederlandse ‘backpacken’ als zoekterm wordt gebruikt en niet het Engelse ‘backpacking’. Zuid-Oost Azië is een favoriete bestemmingen om met het rugzak op reis te gaan. De top-5 van meest gezochte backpackbestemmingen is:

  1. Thailand
  2. Australië
  3. Indonesië
  4. Costa rica
  5. Bali

Waar ligt Kaapverdië?

Als het gaat om verre bestemmingen, is niet iedereen altijd even duidelijk waar die exotische bestemming exact ligt. Met name de ligging van Kaapverdië, Dubai, Curaçao, Mauritius en Bora Bora zijn vaak opgezocht. En natuurlijk is het dan ook belangrijk om te weten wanneer het goed weer is aan de andere kant van de wereld en wat de beste tijd is om te gaan. Dit willen we vooral graag weten van Bali, Thailand en Zuid-Afrika. Ook wanneer de beste tijd is om tickets te boeken is een veel gebruikte zoekopdracht.

Hier onder een infografiek van de recente ontwikkelingen

Reistrends volgens Google.

Reageren

We gebruiken voor uw gemak op deze site cookies. Meer informatie | Sluiten