Google: exotische reizen beleven in 2019 opmars

We gaan minder naar voor de hand liggende bestemmingen als Venetië. Foto: Elkedagvakantie
We gaan minder naar voor de hand liggende bestemmingen als Venetië. Foto: Elkedagvakantie

Waar willen Nederlanders het liefst hun vakantie doorbrengen, en wat zijn de huidige reistrends? Google publiceert elke zes maanden de Google Travel Monitor. Dit is een analyse van het online zoekgedrag van Nederlandse gebruikers op het gebied van reizen en vakanties.

  • Sterke groei van online zoekopdrachten voor bestemmingen Kenia, Libanon en Colombia
  • Toeristische trekpleisters zoals Spanje, Griekenland, Italië en Portugal werden in het eerste kwartaal van 2019 minder gezocht.
  • Het aantal zoekopdrachten naar het ondernemen van activiteiten op deze bestemmingen nam wel toe, met 8% ten opzichte van de eerste kwartaal vorig jaar.
  • Nederlanders zochten het afgelopen jaar meer naar last-minute deals (+14%).
  • Het aantal zoekopdrachten naar toeristische activiteiten in Turkije steeg met 24%.
  • Ruim 45% van alle reisgerelateerde zoekopdrachten gebeurt mobiel
  • Nederlanders zochten 14% meer naar last minute-reizen, 2% minder naar pakketreizen

Zoekopdrachten

Google selecteerde de zeven meest relevante categorieën aan de hand van de snelst groeiende en meest gezochte bestemmingen. Het vergeleek de zoekopdrachten voor deze categorieën met die uit 2018.

Spanje blijkt net als vorig jaar de populairste bestemming voor ontsnapping aan de dagelijkse sleur en het Nederlandse weer. Desondanks was er in de eerste twee maanden van 2019 sprake van een lichte daling van het aantal zoekopdrachten (-4%). Landen die blijk gaven van een indrukwekkende groei van het aantal zoekopdrachten in de eerste kwartaal van 2019, waren Rusland (+139%), Libanon (+46%), Kenia (+38%) en Brazilië (+38%).

Verschuiving van locaties naar ervaringen

Het aantal zoekopdrachten naar activiteiten neemt toe. Dat houdt in dat Nederlanders eerst hun focus richten op wat ze willen doen en vervolgens op zoek gaan naar een passende locatie. Wat populaire reisbestemmingen betreft wordt het vaakst gezocht naar markten en activiteiten op het water. Een goed voorbeeld is Turkije. Het aantal zoekopdrachten naar vakantie-activiteiten in dat land steeg met 24% ten opzichte van vorig jaar. Voor Colombia was zelfs sprake van een groei van +51%. De sterke groei van Rusland als reisbestemming houdt mogelijk verband met het WK van 2018.

Turkije maakt een comeback

Door de politieke instabiliteit rond Turkije nam het aantal zoekopdrachten naar deze reisbestemming in 2018 af. Dit jaar (Q1) is er echter sprake van een verbetering van 8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal zoekopdrachten naar Groot-Brittannië steeg in het eerste kwartaal van 2019. Dit was vooral te wijten aan zoekopdrachten naar vluchten en hotels. Mogelijk gaat het om zakenreizen naar aanleiding van de ontwikkelingen rond de Brexit.

Nederlanders gaan voor vakantie in eigen land

Nederlandse zoekopdrachten naar verre reizen beginnen vaak met “Waar ligt…”. Dat geldt in het bijzonder voor bestemmingen als Marokko, Thailand, Indonesië, Curaçao en Mexico.

Nederlanders zoeken van alle mensen wereldwijd het meest naar vakantiebestemmingen in Nederland, gevolgd door Britten, Duitsers en Fransen. Amsterdam is het populairst. Duitsers zoeken echter ook naar Den Haag en Maastricht. Britten geven blijk van een voorliefde voor Rotterdam.

De steden waarnaar Nederlanders het meest zoeken, vertonen verschillen qua vervoersvormen. De meeste zoekopdrachten naar vluchten hebben betrekking op Londen, Barcelona en Bangkok. Parijs en Berlijn zijn het meest in trek bij treinreizigers. Boedapest en Newcastle prijken bovenaan de lijst met zoekopdrachten naar cruises.

Mobiele gebruikers

Steeds meer reizigers vinden hun weg naar reisinformatie via hun mobiele telefoon. Dit is mede te danken aan innovaties van luchtvaartmaatschappijen als KLM en Transavia en het gebruik van Actions on Google Assistant.

Het aantal mobiele zoekopdrachten nam flink toe tijdens het vroegboekseizoen in het eerste kwartaal, dat normaliter juist door pc-gebruikers wordt gedomineerd. In de eerste elf weken van 2019 was 45% van alle reisgerelateerde zoekopdrachten afkomstig van mobiele gebruikers. In dezelfde periode in 2018 was dit nog 38%.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.