Nederlandse toerist laat 40 miljoen euro achter bij stedentrip in New York

Nederlanders geven in New York tijdens hun stedentrip het meest uit met een creditcard.
Statue of Liberty in New York. Foto: Elkedagvakantie

Vanwege de meivakantie, een periode waarin veel Nederlanders ​een stedentrip​ maken, deed International Card Services (ICS) onderzoek naar de creditcard – uitgaven van Nederlanders in Londen, Parijs, Barcelona, Dubai en New York. Hoewel het meeste geld wordt uitgegeven in New York, gaan de gemiddeld hoogste bedragen over de toonbank in Parijs. Dat loopt op tot ruim 1.600 euro per creditcardtransactie in bekende luxe modewinkels in de Franse hoofdstad.

In de lichtstad Parijs tasten Nederlanders diep in de buidel tijdens een bezoek. Met uitgaven tot ruim 1.600 euro per transactie zijn luxe zaken als Chanel, Hermès en Louis Vuitton favoriet. Ook in Londen spendeert men flink bij dergelijke winkels, daar loopt de teller op tot gemiddeld meer dan 1.000 euro per bezoek. In Barcelona wordt veel minder uitgegeven aan luxe merken. De luxemerken scoren daar gemiddeld tot ‘slechts’ 800 euro per bezoek.

Creditcard

“Een citytrip is voor veel mensen een gelegenheid om eens flink uit te pakken. We zien dat vooral de winkels van luxe merken zoals Chanel, Louis Vuitton en Hèrmes het erg goed doen bij de Nederlanders in het buitenland. Wat ook opvalt is dat ruim 50 procent van de shoptransacties van Nederlanders in Dubai plaatsvindt in duty free winkels. In de zomer zien wij wel een afname van de uitgaven in Dubai, waarschijnlijk vanwege de hitte”, aldus Petra Vernooij, Directeur Customer & Business Solution.

The Big Apple

Met een totale besteding van ruim 40 miljoen euro hebben Nederlanders de afgelopen vier jaar het meeste geld uitgegeven in New York. “Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat in Amerika veel gebruik gemaakt wordt van de creditcard, ook voor kleine aankopen zoals
een BLT sandwich of een frappuccino bij Starbucks. Ook zijn bepaalde merken er nog altijd een stuk goedkoper dan in Nederland, denk aan Levi’s, Apple en Victoria’s Secret. Vooral tijdens de meivakantie en de herfstvakantie constateren we een piek in het aantal uitgaven in New York”, aldus Vernooij.

Hoogste omzet FC Barcelona

Parijs en Londen zijn dé steden voor Nederlanders om luxe merken te shoppen. Barcelona staat onderaan de top 5 van de totale bestedingen met een totaal van nog geen 6 miljoen euro. “Barcelona is vooral in trek als strand-en cultuurbestemming. Als er dan toch wordt gewinkeld, is het niet bij de luxe merken zoals Chanel en Louis Vuitton, maar bij FC Barcelona. Hier wordt het hoogste totaalbedrag aan uitgaven in Barcelona besteed, met name aan merchandise, het bijwonen van wedstrijden en stadionbezoeken”, zegt Vernooij.

Over het stedentrip – onderzoek

International Card Services deed in april 2019 onderzoek naar de creditcard – uitgaven van Nederlanders bij een stedentrip in Londen, Parijs, Barcelona, Dubai en New York over de afgelopen vier jaar (2015-2018).
International Card Services (ICS) verzorgt als creditcardmaatschappij al meer dan 30 jaar de uitgifte en het gebruik van Mastercard en Visa creditcards in Nederland. Met zo’n 3 miljoen creditcards in portefeuille is ICS marktleider in Nederland.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.