Consumentenbond: ‘Boek direct bij luchtvaartmaatschappijen’
Websites voor vliegtickets lijken goedkoop, maar rekenen vaak flink bij voor bagage en stoelreserveringen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook ontbreekt vaak een compleet overzicht van vluchten en worden extra kosten verstopt. Het advies: boek direct bij de luchtvaartmaatschappij.
De Consumentenbond onderzocht prijzen op 11 populaire ticketsites. Bagage en stoelreserveringen kosten daar tot 4 keer zoveel als bij luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast rekenen sommige sites boekingskosten die kunnen oplopen tot €63 per persoon, terwijl luchtvaartmaatschappijen dit meestal niet doen. Goedkope vluchten van bijvoorbeeld easyJet, KLM en Ryanair ontbreken vaak in de resultaten.
Onnodige diensten
Naast hoge kosten verkopen de sites soms nutteloze extra’s. Zo biedt eSky online inchecken aan voor €7, terwijl dat altijd gratis is bij luchtvaartmaatschappijen. Booking.com verkoopt een wijzig- en annuleringspakket voor €97, ook voor vluchten die helemaal niet gewijzigd kunnen worden.
Soms geven sites ook verkeerde informatie. Zo tonen Booking.com en Gotogate onjuiste vliegtuigplattegronden. Passagiers denken extra te betalen voor een ruime stoel bij een nooduitgang, maar krijgen een krappe stoel elders.
Boek direct
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt: “Op het eerste gezicht lijken de prijzen van ticketsites redelijk. Maar vervolgens rekenen ze hoge kosten voor extra’s. Het is nog erger dan bij ons vorige onderzoek in 2022. Helaas reageren de bedrijven niet op onze verzoeken. Daarom raden we consumenten aan: boek rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.”






