Grote veranderingen op komst voor winkels Schiphol
Schiphol gaat een nieuwe samenwerking aan met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie van meer dan twintig duty-free winkels achter de securitycontrole. Deze deal start op 1 mei 2025 en omvat een joint venture waarin Lagardère 70% van de aandelen heeft en Schiphol 30%. Het is een belangrijke stap in de vernieuwing van het winkelaanbod en de verbetering van de passagiersbeleving op de luchthaven.
Het duty-free winkelaanbod achter de securitycontrole wordt volledig herontwikkeld. Het gaat om winkels in de categorieën parfum & cosmetica, zonnebrillen, tabak, drank en chocola. Arthur Reijnhart, Executive Director Schiphol Commercial, zegt hierover: “Met ons intensieve investeringsprogramma van de komende jaren willen we de magie en iconische status van Schiphol als toonaangevende luchthaven herstellen. Met Lagardère Travel Retail hebben we een partner gevonden met wie we onze duty-free winkels gaan omvormen tot prachtige locaties met een vernieuwd assortiment, aantrekkelijke prijzen en mooie uitstraling.”
Europese markt
Dag Rasmussen, CEO van Lagardère Travel Retail, voegt toe: “Dit partnerschap zal de positie van Lagardère Travel Retail als een belangrijke duty-free-operator op de Europese markt versterken. We zijn zeer verheugd dat we door Amsterdam Schiphol Airport zijn geselecteerd en kijken ernaar uit om onze langetermijnrelatie te versterken.”
Het huidige contract met Schiphol Airport Retail (SAR) loopt af op 30 april 2025. Schiphol werd eerder dit jaar eigenaar van luchthavenretailer Kappé. Door de winkels van Kappé en SAR samen te voegen in deze nieuwe joint venture ontstaan er nieuwe mogelijkheden om de layout en uitstraling van de locaties te verbeteren.
De transactie moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten en de ondernemingsraden van Kappé, SAR en Schiphol.







