Wie is de Mol? beïnvloedt vakantieboekingen
De tv-show Wie is de Mol? heeft grote invloed op de populariteit van reisbestemmingen. Dat blijkt uit boekingsdata van autoverhuurder Sunny Cars. Albanië, waar het seizoen van 2022 werd opgenomen, zag sindsdien een vertienvoudiging van het aantal boekingen.
De stijging begon direct na de uitzendingen in 2022. “Hier wordt wel vergeleken met een coronajaar, dus een grotere stijging is logisch. Maar als we Albanië vergelijken met het gemiddelde, groeide dit land twee keer zo snel”, zegt Suzanne Al van Sunny Cars. In 2023 steeg het aantal boekingen nog eens met 300 procent en in 2024 met 190 procent. Al noemt ook andere factoren, zoals de populariteit van Albanië op TikTok.
Zuid-Afrika
Zuid-Afrika, de bestemming van het seizoen 2023, groeide datzelfde jaar met anderhalf keer zoveel boekingen. “Dit was ook meer dan de gemiddelde groei van onze boekingen, die in 2023 op 35 procent uitkwam”, aldus Al.
Voor Mexico, de locatie van 2024, kwam de stijging later op gang. In de afgelopen drie maanden was er een groei van 30 procent. “Bij verre bestemmingen zien we vaak een vertraging in de boekingen, omdat deze reizen verder vooruit worden gepland”, legt Al uit.
Cambodja
Het huidige seizoen speelt zich af in Cambodja. Hoewel trends nog ontbreken, verwacht Sunny Cars een stijging in populariteit. Autohuur zit er echter niet in. “Wij verhuren hier geen auto’s, omdat autorijden voor toeristen sterk wordt afgeraden. Dit komt onder andere doordat een Cambodjaans rijbewijs verplicht is en de infrastructuur op veel plekken slecht is. Daarom wordt aangeraden om in dit land een auto met chauffeur te huren”, aldus Al.





