Lofoten en Noordkaap onder druk door groeiend toerisme
Het debat over overtoerisme in Noord-Noorwegen wordt feller. Vooral in Lofoten en bij de Noordkaap ervaren bewoners dat het aantal bezoekers sneller groeit dan de regio aankan. Grote campers spelen daarbij een opvallende rol: ze hebben eigen voorzieningen en dragen daardoor beperkt bij aan de lokale economie.
De cijfers laten zien hoe snel het toerisme groeit. In 2024 werden 38,6 miljoen overnachtingen geregistreerd, waarvan ruim twee derde door internationale reizigers. Het aantal buitenlandse bezoekers steeg tot 6,2 miljoen, bijna tien procent meer dan een jaar eerder. In de eerste vijf maanden van 2025 kwamen er nog eens 13,1 miljoen overnachtingen bij, 2,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Toeristenbelasting
Om de druk te verlichten voert Noorwegen een toeristenbelasting van drie procent per overnachting in. Maar de vraag is of dit effect heeft bij campers, die vaak buiten officiële accommodaties staan. “De druk in Noord-Noorwegen komt niet alleen door het aantal bezoekers, maar ook door de manier van reizen. Grote campers hebben vaak eigen faciliteiten, waardoor er lokaal weinig wordt besteed. Bovendien is nog maar de vraag of de nieuwe toeristenbelasting deze groep bereikt,” zegt Fenny Koppen, CEO van Riksja Travel.
Eigen auto
Deze touroperator ziet nu een kans in kleinschalig en duurzaam reizen. Reizigers overnachten in traditionele rorbu-huisjes of kleine pensions, reizen met de eigen auto of een huurauto en ontdekken naast de fjorden ook minder bezochte gebieden zoals Rondane, Jotunheimen en Aurlandsdalen. Dit zorgt voor meer inkomsten voor lokale gemeenschappen en spreiding van bezoekers.
Daarnaast benadrukt Riksja Travel de voordelen van reizen buiten het hoogseizoen. “Het gaat ons niet om zoveel mogelijk toeristen, maar om de juiste ervaring voor reizigers én voor de natuur. Door te kiezen voor kleinschalige accommodaties en autovakanties brengen we onze reizigers dichter bij de natuur, ondersteunen we de lokale economie en verminderen we de druk op de bekende hotspots,” zegt Koppen.







