Jongvolwassenen herontdekken het reisbureau, mede dankzij ChatGPT
Jongeren kiezen steeds vaker voor een fysiek reisbureau om hun vakantie te plannen. Dat blijkt uit cijfers van ABN AMRO en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). De bank ziet dat de omzet van reisbureaus bijna terug is op het niveau dat zonder coronacrisis zou zijn bereikt. Vooral sinds 2022 zit de branche weer in de lift.
De groei komt opvallend genoeg niet alleen van oudere reizigers, maar juist van jongeren tussen de 18 en 34 jaar. Uit onderzoek van het NBTC blijkt dat het aantal jongeren dat informatie inwint bij een fysiek reisbureau is verdubbeld. In de groep 18-24 jaar steeg dit van 5 naar 12 procent, bij 25-34-jarigen van 3 naar 10 procent. Daarmee is het aandeel nu zelfs groter dan bij de groepen tussen 35 en 64 jaar.
Beknopte inhoud
Keuzestress
Volgens NOS zoekt generatie Z vooral hulp bij het maken van keuzes.
“Jongvolwassenen hebben steeds vaker behoefte aan een reis die speciaal op hen is afgestemd en zoeken daarvoor reisadviseurs op,” aldus een woordvoerder van ANVR tegen NOS.
Ook Trouw ziet in die ontwikkeling een reactie op het overaanbod van online inspiratie.
“Instagram stroomt vol met paradijselijke kiekjes, maar dat maakt kiezen niet makkelijker,” schreef de krant.
Fysieke reisbureaus zien er tegenwoordig wel anders uit dan vroeger. Steeds meer reisadviseurs werken zelfstandig vanuit huis of komen bij klanten langs. Zij richten zich op nichemarkten, zoals natuurreizen, fietsvakanties of luxe rondreizen. Volgens CBS is het aantal ingeschreven reisbureaus in tien jaar tijd met 32 procent gestegen, terwijl het aantal winkelpanden juist met 52 procent daalde.
AI en echt persoon
Tegelijkertijd verandert ook de manier van boeken. Reizigers wachten langer met reserveren, mede door wereldwijde onzekerheden zoals oorlog en politieke spanningen. In de zomer piekt de omzet daardoor sterker dan voorheen.
Opvallend is verder dat jongeren vaker kunstmatige intelligentie gebruiken bij hun oriëntatie. In de groep 18-24 jaar steeg het gebruik van AI met 11 procentpunt. Toch eindigt de zoektocht vaak bij een echt persoon achter een reisbureau.
In het kort – Nieuwsoverzicht
- Elektrische auto nog weinig in trek bij caravanrijder (Campingtrend)
- Dit is de ‘meest onderschatte’ vakantiebestemming van Europa (ook leuk: de zon schijnt er het hele jaar door) (Linda)
- Grote Nederlandse provider stopt torenhoge bel- en internetkosten op zee (Bright)
- Reizen zonder bucketlist: dit is ‘slow travel’ (en zo doe je het) (Margriet)
- Gelukkig Hebben We De Foto’s Nog nieuw reisprogramma met Humberto Tan (AD.nl)
- Winterkamperen bij de Olympische Spelen van 2026 (Campingtrend)
- Twee koppels uit Utrecht kopen kasteel in Frankrijk (en jij kunt meekijken) (In de buurt)
Video van de week: Dit is de nieuwe slogan van Transavia
Transavia zet een nieuwe stap in de reclamevoering. Na de introductie van een vernieuwde huisstijl laat de luchtvaartmaatschappij zien dat ze meer wil zijn dan alleen betaalbaar: ze wil de slimme keuze zijn voor iedereen die makkelijk en prettig wil reizen. Onder de nieuwe slogan ‘Niet normaal gewoon’ benadrukt Transavia haar nuchtere en positieve kijk op reizen – gewoon goed vliegen, maar dan met iets extra’s.
“Niet alleen bieden we een betaalbaar ticket, we gaan ook voor een gemakkelijke reiservaring waarin gemak, betrouwbaarheid en plezier centraal staan,” zegt Brand Lead Natascha van Roode. Bureau DDB Amsterdam vertaalde de merkboodschap naar een herkenbaar gezicht: purser Thijs, gespeeld door Mike Weerts. In de nieuwe campagne laat hij zien wat Transavia bijzonder maakt: persoonlijk, betrokken en down-to-earth. “Thijs belichaamt wie we zijn,” aldus Van Roode. De campagne loopt van 4 november tot en met 14 december 2025 op tv, online en sociale media.




