AI-travel-influencers veroveren reisbranche

Een deel van de door AI-gegenereerde foto’s op Instagram. Foto: AI/Instagram

AI-gegenereerde reisavatars winnen snel terrein op social media. Ze zijn goedkoop, altijd beschikbaar en volledig te sturen. Reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en toeristenbureaus experimenteren er volop mee. Menselijke influencers maken zich zorgen over hun plek. Dat blijkt uit een analyse van The New York Times, die de opkomst van deze digitale gezichten beschrijft.

Een voorbeeld is Radhika. Een jonge influencer met perfecte huid, actief op Instagram vanuit het noordoosten van India. Ze prijst lokale gerechten en ambachten, maar bestaat niet echt. Radhika is volledig door kunstmatige intelligentie gemaakt. Volgens The New York Times kiezen bedrijven voor dit soort avatars om kosten te besparen en sneller content te maken.

Invloed

Influencers zijn al jaren belangrijk in de reisbranche. Uit de Expedia Traveler Value Index 2025 blijkt dat 73 procent van de reizigers zich laat beïnvloeden door aanbevelingen van influencers. Bij mensen onder de 40 loopt dat op tot 84 procent. Grote accounts kunnen daar flink aan verdienen. “Het kan ongelooflijk lucratief zijn om een ​​grote influencer te zijn.,” zegt Steve Morris van marketingbureau New Media tegen The New York Times. “En reizen is een van de meest winstgevende categorieën.”

Stewardess

Steeds vaker kiezen bedrijven echter voor AI-alternatieven. Qatar Airways gebruikt bijvoorbeeld Sama, een digitale stewardess met ruim 328.000 volgers. Soms doet ze alsof ze echte reizen meemaakt. In andere posts zegt ze juist: “Als virtueel cabinepersoneel ben ik nooit een kind geweest.” Ook het Duitse verkeersbureau werkt met een digitale verhalenverteller, Emma.

TUI lanceerde eerder al Lena, een AI Explorer, als nieuwste aanwinst in hun team van influencers en content creators. Lena combineert kunstmatige intelligentie met echte beelden om vakantiegangers te inspireren en informeren over reisbestemmingen.

Menselijke influencers merken de gevolgen. Jen Ruiz, bekend als Jen on a Jet Plane, zegt tegen The New York Times dat veel makers bang zijn. “Ze worden vervangen”.

Ook binnen de publieke omroep wordt geëxperimenteerd met virtual humans. Zo onderzocht KRO-NCRV hoe een virtuele influencer eruit zou kunnen zien om kinderen enthousiast te maken voor Willem Wever. Maakte BNNVARA Bart de Graaff weer actueel door in samenwerking met zijn familie een virtuele Bart te ontwikkelen. En ontwikkelde EO virtual human ‘Maike’ (voorheen: MetaSarah), om met publiek in gesprek te gaan. 

Twijfel

Volgens Morris kost een eenvoudige AI-avatar enkele duizenden dollars. Dat is aanzienlijk minder dan een productie met een reizend team. Ongeveer de helft van zijn klanten test deze vorm van marketing al. The New York Times verwacht dat dit aandeel verder groeit.

Toch groeit ook de twijfel bij reizigers. Zoals filmmaker Taliesen Black-Brown zegt in The New York Times: “Dit is nog onauthentieker omdat het niet eens verband houdt met iemands werkelijke levenservaring.”

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.