Expeditie Blijdorp: 100.000 bezoekers leren al spelend over natuur

Een impressie van de app van Blijdorp. Foto: Blijdorp

Diergaarde Blijdorp ziet dat de begin dit jaar gelanceerde app Expeditie Blijdorp aanslaat. In korte tijd gebruikten 100.000 bezoekers de educatieve route door het park en verzamelden ze samen ruim 21.000 leeruren. De interactieve app combineert speelse opdrachten met informatie over dieren, duurzaamheid en biodiversiteit.

Bezoekers leren terwijl ze lopen. De app daagt uit met quizjes, thuisopdrachten en beloningen zoals badges of extra’s in het park. “De 21000 uur aan educatie zijn meer dan een cijfer, het toont aan dat we op de juiste manier inspelen op de huidige trends binnen de recreatiesector. De trend van bezoeken, beleven, bijleren,” zegt Carolien Ottjes, CMO van Diergaarde Blijdorp.

Betrokkenheid

De app past binnen een bredere strategie die Blijdorp samen met bureau DPDK ontwikkelde (2023–2026). Naast leren en recreëren, draait het ook om gedragsverandering, meer betrokkenheid bij natuurbehoud en nieuwe verdienmodellen. Daarmee blijft de Rotterdamse dierentuin volgens eigen zeggen vooroplopen in ‘edutainment’.

De ‘expeditie’ stopt bovendien niet bij het parkhek. Via thuisopdrachten gaat het avontuur door. Ook het Wereld Natuur Fonds haakt aan, met een eigen schildpaddenroute die de kwetsbaarheid van deze dieren belicht.

Nieuwe routes

De cijfers die Blijdorp presenteerde, zijn voor de dierentuin aanleiding om het concept uit te breiden. Er komen nieuwe routes, extra educatie en meer interactieve elementen.

Expeditie Blijdorp speelt in op de behoefte van gezinnen aan een dagje uit mét inhoud. En dat blijkt effectief: de digitale tool staat inmiddels gelijk aan meer dan 21.000 biologielessen. Vrijwillig én buiten school.

OutdoorOutdoor

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.