Waarom reizen volgens de bucketlist zijn charme verliest

Toeristen in Berlijn. Foto: Sander Lindenburg

De bucketlist lijkt zijn glans te verliezen. Volgens de BBC wordt reizen steeds meer bepaald door sociale media, waardoor onze dromen opvallend veel op elkaar gaan lijken. “Sociale media zijn voor de meeste reizigers de belangrijkste bron van inspiratie,” zegt Grace Beard van Time Out. Het gevolg: dezelfde foto’s, dezelfde plekken en lange rijen bij de highlights.

Dat massatoerisme brengt problemen. In Italië bezoeken 70 miljoen reizigers jaarlijks vooral dezelfde steden, schrijft de BBC. Om dat patroon te doorbreken lanceerde marketingbureau Visit Italy de campagne 99% of Italy. CEO Ruben Santopietro stelt: “Dit soort geconcentreerd toerisme verandert steden als Venetië, Florence, Rome, Napels en de Cinque Terre in kwetsbare, overvolle ruimtes.” Zijn oplossing: onbekende dorpen als Sorano, Varigotti en de elf bergstadjes van Le Marche onder de aandacht brengen.

Groeiend bezoek Japan

Ook in Japan klinkt een ander geluid. De reisorganisatie InsideJapanTours zag na corona vooral vraag naar de top-10 bestemmingen. Volgens duurzaamheidsmanager Rob Moran is dat te beperkt. Daarom werkt het bedrijf met een “undertourism-strategie”, waarbij reizigers ook minder bekende regio’s zoals Toyama ontdekken. “Het gaat om het aanbrengen van kleine maar betekenisvolle veranderingen in een reis – dit heeft een grotere impact op het geheel,” aldus Moran bij de BBC.

Geheime routes

Zelfs de Faeröer-eilanden spelen hierop in. Visit Faroe Islands introduceerde een huurauto die toeristen langs geheime routes leidt. “De focus ligt op het verspreiden van gasten buiten de gebruikelijke plaatsen,” zegt woordvoerder Súsanna Sorensen. Elke route is samengesteld door locals en laat bezoekers nieuwe kanten van de eilanden zien.

Volgens het artikel van de BBC draait dit alles om een nieuw soort lijst. Niet langer foto’s verzamelen, maar herinneringen. Santopietro vat het zo samen: “Het toerisme heeft zijn diepgang verloren, en overtoerisme is daar een symptoom van.”

OutdoorOutdoor

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.