Limburg ‘lijkt wel buitenland’

Landgoed Geijsteren in Limburg. Foto: Elkedagvakantie

Om het gevoel van buitenland te krijgen hoef je niet ver te reizen. Op de Veluwe kun je je al in een andere Europese bestemming voelen, maar in glooiend Limburg doe je dat zeker. En dat weten ze daar, dus houden ze er een campagne mee. Verder vandaag:

  • 12 gratis en onmisbare apps voor op vakantie
  • New York stopt met lockdown
  • Handig: een shirt met ingebouwde airco

Tilburg krijgt deze zomer (tijdelijk) een diepzeeaquarium

Dit aquarium toont de vissen die in grachten zwemmen. Foto: Elkedagvakantie

Tilburg krijgt een eigen diepzeeaquarium. Het is een voor alle inwoners en bezoekers gratis toegankelijke attractie die een zomer lang te bezoeken zal zijn. Helikopters met zeedieren en vrachtwagens vol zeewater komen er niet aan te pas. Sterker nog, zeewater zou het plan zelfs flink in het water kunnen laten vallen…

“Het idee van het diepzeeaquarium ontstond gewoon op de fiets,” vertelt Nicole van Beers. “Bij mij ging na het voorbijfietsen van de glazen gevel van de concertzaal van Theaters Tilburg een lampje branden: deze zomer een aquarium achter deze gevel, hoe leuk zou dat zijn!” De conceptontwikkelaar en interieurarchitect besprak haar idee met Marc Meeuwis van Citymarketing Tilburg. Hij was direct enthousiast en besloot het idee mede mogelijk te gaan maken.

Theaters Tilburg

Theaters Tilburg was ook meteen aan boord. Programmamanager Marjolein Fischer: “Tijdens het bespreken van de plannen zaten we nog midden in de sluiting van ons theater. We hadden dus wel behoefte aan wat goed nieuws.” Tussen het moment dat het idee ontstond en de opening van het aquarium zitten slechts enkele weken. Weken waarin Theaters Tilburg haar deuren weer heeft mogen openen.

Fischer: “Nu staan er optredens op het zomerterras gepland en kan je ook in de zalen genieten van heel wat moois. Toch is besloten om het diepzeeaquarium tóch te realiseren.” Marc Meeuwis vult aan: “We zien het digitale aquarium als extra attractie binnen het zomerconcept ‘Tilburg Vakantiestad’. Het is gratis toegankelijk en het geeft extra kleur aan de toch al bijzondere zomer.”

Visuele concept

Het Tilburgse First Impression, specialist in audiovisuele oplossingen, is verantwoordelijk voor het visuele concept, de technische realisatie en het plaatsen van de metershoge, haarscherpe led-schermen in de foyer van de concertzaal. Francis Zelak, accountmanager van First Impression: “Het mooie van de geavanceerde led-techniek die wij in huis hebben, is dat je daarmee eindeloos veel visuele belevingen kunt creëren. Dus ook die van een heuse oceaan in het centrum van onze eigen stad. Iedereen die deze zomer thuisblijft of als toerist naar de binnenstad komt, hopen we zo een glimlach op het gezicht te toveren. Het wordt een uitzonderlijke zomer en daar moeten we samen iets van maken!”

Openingstijden: het diepzeeaquarium is dagelijks en doorlopend te zien van 3 juli t/m 31 juli. Locatie: Schouwburgring, gevel Concertzaal, Theaters Tilburg.

Buitenland in eigen land. ‘Dit is in Limburg’

Nederlanders die nu hun vakantie niet kunnen of willen vieren in het buitenland, kunnen in Limburg haast on-Nederlands fijnverrast worden. Van la douce France, Arizona, Koblenz, Camargue, tot Rome. Met de boodschap ‘Dit is in Limburg’, laten de Provincie Limburg en de Limburgse toeristenorganisaties zien dat je niet naar het buitenland hoeft te gaan om je in het buitenland te wanen.

,,Hiermee hopen ze zowel toeristen als eigen inwoners te verleiden en tegelijkertijd meer spreiding op gang te brengen. Want met een bezoek aan een van de parels vermijdt de vakantievierder drukte en beleeft tóch heel verrassende dingen”, zo zeggen de initiatiefnemers.

Kansen deze zomer

“Twee op de vijf Nederlanders overweegt om deze zomer in eigen land vakantie te vieren. Dat biedt kansen”, aldus Gedeputeerde Provincie Limburg Joost van den Akker (Economie, Onderwijs, Toerisme en Sport). Hij vervolgt, “Limburg kan nu laten zien welke gastvrijheid we in huis hebben. Het is geweldig dat de campagne en inlimburg.com voor heel de provincie inspeelt op de vraag van onze gasten. Super dat de toeristische organisaties dit samen uitvoeren. Met 4 miljard omzet en 38.000 banen is de vrijetijdseconomie van enorm belang voor Limburg.”

Uitzonderlijk

Om de vrijetijdseconomie veilig en verantwoord op gang brengen, laten de Limburgse toeristenorganisaties nu gezamenlijk zien wat de provincie onderscheidt ten opzichte van andere toeristische gebieden in Nederland. Limburg, gelegen in het hart van Europa, kenmerkt zich door diversiteit in natuur, cultuur en een boeiende geschiedenis. In de regio waar men het goede leven leeft, staan gastronomie, aandacht voor elkaar en rust en ruimte centraal. Dat, in combinatie met gastvriendelijkheid en het buitenlandse karakter, maakt Limburg uitzonderlijk.

Verwarring en ongeloof

In de boodschap van de campagne worden de (onbekende) parels uit Limburg gespiegeld aan bekende buitenlandse toeristische trekpleisters die veel op de Limburgse parel lijken. Het verschil is alleen dat de Limburgse parel heel dichtbij én nog vrijwel onontdekt is. Aanvullend op de campagne verschijnt vanaf 6 juli ook een zomerserie op L1 waar dezelfde parels in een televisieprogramma in de spotlight worden gezet. Alle uitingen verwijzen door naar inlimburg.com. De Limburgse campagne is ondersteunend aan de landelijke NBTC campagne ‘Hier moet je zijn’. 

In het kort – nieuwsoverzicht

Duiken naar een vliegtuig als uitje in Turkije

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.