Joris Linssen: Afscheid op en van Schiphol

Joris Linsen met zijn ploeg op Schiphol voor de opnamen voor dit seizoen. Foto: Elkedagvakantie

Voor dinsdag 18 augustus 2020 om 20:35 staat de laatste aflevering van Hello Goodbye met Joris Linssen in de planning. ‘Het is een afscheid op en van Schiphol’, schrijft Televizier. ,,Joris Linssen (54) sluit een kort maar krachtig seizoen van Hello goodbye af. De verhalen over afscheid en gedwongen op afstand leven lijken door de coronacrisis extra hard aan te komen”, concludeert het blad over het programma over de bijzondere reizen uit een mensenleven. Met mondkapjes op is het programma volgens Linssen door het gebrek aan emotie niet te maken. Meer over dit seizoen hier en hier. Verder vandaag o.a.:

  • De Slag om Arnhem nu digitaal herdacht
  • Nachtraven: Dansexplosie in Transformatorhuis Westergas
  • Schiermonnikoog trekt ‘nieuw soort toerist’

Duitsland ‘verkoopt’ wandelmogelijkheden beter

Promotiemateriaal voor wandelen in Duitsland.

Een kwalitatief hoogwaardig actief aanbod met de kernactiviteiten wandelen en fietsen in de buitengewoon veelzijdige natuurgebieden van de vakantiebestemming Duitsland staat centraal in de campagne #WanderlustGermany van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). Samen met de premiumpartner Mecklenburg-Vorpommern begint de campagne per direct in 13 Europese markten, waaronder ook Nederland als een topmarkt.

“#WanderlustGermany volgt de trend van natuurgerichte en actieve vormen van vakantie die tegemoetkomen aan de momenteel groeiende behoefte van onze klanten aan veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid. Met een veelzijdig productaanbod, doordachte hygiëne- en veiligheidsconcepten en een eersteklas service nodigen wij onze gasten uit om nu op pad te gaan en verrassingen te ontdekken”, legt Petra Hedorfer, CEO van de DZT, uit.

Voor de implementatie van de campagne heeft de DZT drie doelgroepen gedefinieerd: sportief ervaren wandelaars en fietsers, bij wie de activiteit centraal staat, gezinnen die hun vrije tijd in de natuur willen doorbrengen en iets nieuws willen beleven, en de levensgenieters, die activiteiten in de natuur combineren met culinaire hoogstandjes.

Event op 5 en 6 september in Schoorl

De campagne #WanderlustGermany wordt digitaal uitgevoerd door middel van programmatic advertising en socialemedia-activiteiten in dertien Europese thuismarkten in totaal. De DZT legt ook extra accenten met events in de zes topmarkten Nederland, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Polen en Zwitserland.

De twee hashtags van de campagne zijn: #WanderlustGermany en #NowIsYourTimeForGermany. De landingspage https://www.germany.travel/en/ms/wanderlust/home.html ondersteunt de campagne als inspiratie- en informatiepunt met doelgroepspecifieke beeld- en videocontent. Op de landingspagina zijn video’s in de vorm van travel stories, geproduceerd door Content Creator, en een landschapsfilm opgenomen.

De DZT organiseert tussen medio augustus en medio september, met inachtneming van de lokale regelgeving outdoorevenementen in de topmarkten. Er wordt gebruikgemaakt van een cube-eventmodule, een mobiele informatiestand met interactieve elementen over het onderwerp natuur en duurzaamheid. In Nederland bijvoorbeeld staat de eventmodule op 5 en 6 september naast het Buitencentrum Schoorlse Duinen.

Een artistieke, virtual & augmented reality interpretatie van De Slag om Arnhem

Een beeld uit de virtuele uittocht van de stad.

Jaarlijks herdenkt Arnhem in september De Slag om Arnhem, de slag die zo bepalend is geweest voor het laatste oorlogsjaar in Nederland en de rest van Europa. Voor Museum Arnhem maakt multimedia kunstenaar Abner Preis in virtual en augmented reality een artistieke interpretatie van deze beruchte slag.

Een interpretatie die de oorlogsthematiek van geweld, verlies en ontheemding tegelijkertijd naar de mondiale actualiteit haalt. ‘Blowing through the curtains’ is te zien van 30 augustus t/m 20 september in De Kerk in Arnhem.

Over Blowing through the curtains

Als uitgangspunt voor Blowing through the curtains neemt Preis het dagboekverhaal van een Arnhemse arts die na De Slag door de kapotgeschoten straten van de binnenstad liep. Door de ramen waaruit de ruiten waren geblazen zag hij overal gordijnen wapperen. Deze kleurden de verwoeste, stoffige straten. Blowing through the curtains brengt je via een VR bril in een wereld die bestaat uit archiefmateriaal van Arnhem van voor, tijdens en na WOII gecombineerd met Preis’ herkenbare met de hand getekende omgevingen.

De nadruk ligt op het dagelijkse leven in de dagen voorafgaand aan De Slag om Arnhem. Tegelijkertijd dwaal je door beelden die doen denken aan meer recente oorlogen en conflicten, beelden van mensen op de vlucht voor geweld, gevaar en onderdrukking.

Archiemateriaal en audio

Aanvullend op het VR werk, zijn op vier iPads augmented reality environments te zien. Een ervaring van de zichtbare werkelijkheid waarin objecten die zich in de echte wereld bevinden, worden aangepast en aangevuld met computer-gegenereerde beelden, archiefmateriaal en audio.
De Slag om Arnhem trof de stad diep in het hart en veranderde Arnhem voor altijd. Het trauma van de nederlaag, die op zovelen in de stad een onuitwisbare indruk heeft gemaakt, eindigt in Preis’ werk met een boodschap van saamhorigheid en hoop voor een nieuw, vreedzaam begin.

Over Abner Preis

Abner Preis groeide grotendeels op in de Verenigde Staten. Net als zoveel families, leed Preis’ familie grote verliezen in WOII. In 2006 emigreerde hij naar Nederland en haalde zijn Master of Arts aan het Dutch Art Institute in Arnhem. Preis is een echte verhalenverteller. Hij verzint nieuwe verhalen of creëert verhalen rond een historische gebeurtenis of een opmerkelijke bestaande situatie. Hij probeert in zijn werk een omgeving te creëren waarin zijn publiek het gevoel krijgt dat ze deel uitmaken van het kunstwerk. 

In de afgelopen jaren heeft Preis zich ontwikkeld tot een nieuwe mediakunstenaar die voorop loopt in het experimenteren met technische ontwikkelingen. Virtual Reality betekende de grootste verandering in zijn carrière. Met VR wordt de kijker letterlijk een deel van het verhaal en kan Preis zijn publiek onderdompelen in een virtuele werkelijkheid die het dichtst in de buurt komt van zijn gedroomde wereld.

Preis won prijs

Vorig jaar won Preis de Cinekid Jury Prize Best Work Media Lab met Eden’s Adventures, een ontdekkingstocht van zijn jonge dochter langs verschillende culturen in de wereldgeschiedenis.  Preis’ met de hand getekende verhalen hebben altijd een gelukkig einde. Ze zijn kinderlijk naïef en vaak ietwat absurdistisch en bieden daardoor een sterk zintuigelijke ervaring. Zijn werk is maatschappelijk geëngageerd maar altijd op een impliciete manier; de essentie is zijn publiek een wereld binnen te trekken waar hoop en verbondenheid tussen mensen het winnen van rampspoed en verdeeldheid.
ADRES: Museum Arnhem in De Kerk, Sint Walburgisplein 16 811BZ Arnhem Openingstijden: wo t/m zo van 12.00 tot 18.00 uur.www.museumarnhem.nl

LET OP: Voor de VR tour zijn 4 brillen beschikbaar. Daarom raadt het museum je aan een time slot te reserveren zodat lange wachttijden worden voorkomen en je in alle rust van je bezoek kan genieten.

Nachtraven: Dansexplosie in Transformatorhuis Westergas, Amsterdam

Het Transformatorhuis Westergas in Amsterdam. Foto: Google Streetview

Van vrijdag 18 t/m zaterdag 26 september 2020 in Transformatorhuis Westergas, Amsterdam is er de voorstelling NACHTRAVEN. Deze voorstelling van ISH Dance Collective, Het Balletorkest en Westergas is een explosieve mix van hiphop, breakdance en klassieke muziek in de intieme setting van een sfeervolle nachtclub.

De wereld komt met een klap tot stilstand. Je bent op jezelf aangewezen. De stad is donker en verlaten. In de verte brandt nog een licht. NACHTRAVEN brengt de dansers van ISH Dance Collective en de musici van Het Balletorkest samen in een voorstelling die alleen in deze tijd van corona kon ontstaan. Een voorstelling over hoe je op jezelf wordt teruggeworpen als het leven plotseling tot stilstand komt. Over het individu tegenover de massa. Over het ongemak en de humor van elkaar niet mogen aanraken.

Eenzaamheid

Exclusief in het Transformatorhuis van Westergas worden honderd mensen per voorstelling ontvangen in de sfeer van een nachtclub. Marco Gerris, artistiek leider ISH Dance Collective: “In deze bizarre tijd is de wereld op zichzelf al een choreografie. In Nachtraven voel je dan ook de eenzaamheid van deze tijd, maar door de spannende combinatie van muziek- en dansstijlen komt alles toch weer samen. Uiteraard op gepaste afstand. Van Stravinsky tot Lauryn Hill, van bijzondere duetten tot ongekende solo’s. Alles wat je niet verwacht, komt voorbij.”

Regie, concept & muzieksamenstelling: Marco Gerris, Joris Nassenstein & Jan Pieter Koch, lichtontwerp: Mike den Ottolander, realisatie: Stichting Orkestkeuken.

vr 18, za 19, do 24, vr 25 en za 26 september, 19.30 & 21.30 uur in Transformatorhuis Westergas Amsterdam.

Toegang: 25 euro (eerste drankje inbegrepen). Kaarten zijn alleen te reserveren via De Nationale Theaterkassa, www.ntk.nl, tel: 0900 9203. De gasten van een reservering komen met elkaar aan een tafel te zitten. In verband met corona vragen de organisatoren per huishouden een aparte reservering te maken.

www.hetballetorkest.nlwww.ishdancecollective.comwww.westergas.nl

Nederlandse reis-retailers bundelen krachten

couple walking on city street
Photo by freestocks.org on Pexels.com

‘Eendracht maakt macht’ zullen D-rt Groep (met de merken D-reizen en VakantieXperts), Dutch Travel Alliance, TravelXL, The Travel Company Direct en Face2Face Travel gedacht hebben. Vanaf vandaag bundelen deze Nederlandse reis retailers hun krachten en gaan zij een samenwerking aan binnen de nieuwe Coöperatieve Vereniging Dutch Travel Retail United U.A., kortweg DTRU.

Woordvoerder Erik van der Waard van Dutch Travel Alliance licht het hoe en waarom van DTRU toe: “In de afgelopen periode is duidelijk geworden dat de retail als één blok voor haar belangen dient op te komen. Met de huidige deelnemers realiseren wij ruim 80% van de Nederlandse retail omzet. In cijfers komt dat neer op zo’n € 1.5 miljard omzet en bieden wij met elkaar werkgelegenheid aan ruim 3.000 medewerkers. Wij willen met onze vereniging opkomen voor de belangen van de reis retailers. Daarbij gaat het om zowel kleine, middelgrote als grote retailers. Allemaal echte ondernemers en (familie)bedrijven met een rijke historie”.

Positief kritisch

,,Met deze samenwerking hebben wij de krachten formeel gebundeld en willen wij als zodanig positief kritisch optreden om de gezamenlijke belangen te behartigen. Dit is niet alleen gedurende deze crisisperiode maar ook voor de toekomst noodzakelijk, ook in relatie tot de overheid en andere belangenorganisaties”. Van der Waard laat weten dat DTRU open staat voor deelname van andere Nederlandse reis retailers.

In het kort – nieuwsoverzicht

Hoe gaat het nu met de vliegtuigen die al maanden stilstaan?

Tevreden?

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.