Prijsmisleiding hotels aangepakt: dit moet je weten
Bij het boeken van een hotelovernachting wil je meteen weten wat je betaalt. Helaas houden veel hotelketens in Nederland zich niet aan de regels en rekenen ze bij het inchecken nog extra kosten, zoals toeristenbelasting. Dit kwam naar voren in een onderzoek van de Consumentenbond, waarbij onder meer Bastion Hotels, IHG Hotels, Marriott, NH Hotels en Van der Valk op de vingers werden getikt.
Bijvoorbeeld: bij een NH-hotel in Amsterdam moesten gasten €43,29 extra betalen aan verplichte belastingen. Dit bedrag werd pas zichtbaar aan het eind van het boekingsproces, wat in strijd is met de regels. Volgens de wet moeten alle verplichte kosten, inclusief toeristenbelasting, in de getoonde prijs zitten.
Beknopte inhoud
Verbetering beloofd
Na overleg met de Consumentenbond hebben Bastion Hotels, IHG Hotels (eigenaar van onder andere Crowne Plaza en Holiday Inn), Marriott (waar ook Corendon Hotels en Moxy onder vallen), NH Hotels en Van der Valk beloofd om snel te stoppen met deze verborgen kosten. Zij zullen voortaan all-in prijzen hanteren, waarin alle verplichte kosten zijn opgenomen.
Best Western blijft stil
De Amerikaanse keten Best Western, die ook werd onderzocht, reageerde niet op verzoeken om contact. Hierdoor heeft de Consumentenbond melding gemaakt van prijsmisleiding bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De bond houdt de websites van alle zes hotelketens nauwlettend in de gaten.
Online reisbureaus doen het beter
Veel reizigers boeken via online reisbureaus. Volgens de Consumentenbond doen de meeste bemiddelaars zoals Booking.com, Expedia en Hotels.com het goed: zij tonen meteen de volledige prijs. Alleen Voordeeluitjes.nl loopt achter. Deze site laat de toeristenbelasting en administratiekosten weg. Voordeeluitjes heeft beloofd dit aan te passen.
Voor eerlijke prijzen
De Consumentenbond zet zich al jaren in voor eerlijke en transparante reisprijzen. Voor meer informatie over deze actie kun je terecht op de website van de Consumentenbond.







