Fiona Tan krijgt carte blanche in het Rijksmuseum

Fiona Tan, Self-portrait with mask, 2025, courtesy the artist and Frith Street Gallery, London.

Voor het eerst geeft het Rijksmuseum een hedendaagse kunstenaar volledige vrijheid om de collectie te herinterpreteren. Fiona Tan kreeg carte blanche en presenteert haar visie in de tentoonstelling Monomania, te zien van 4 juli tot en met 14 september 2025 in de Philipsvleugel.

Tan raakte gefascineerd door hoe in de 19de eeuw geestesziekten werden verbeeld. Centraal staat het schilderij Portret van een kleptomaan (ca. 1822) van Théodore Géricault. Dit werk vormt het startpunt van haar onderzoek naar monomanie, een destijds gebruikte term voor obsessieve fixaties.

250 objecten

In de tentoonstelling combineert ze ruim 250 objecten uit de collectie van het Rijksmuseum – van prenten van Goya en Munch tot doopjurken, maskers en schilderijen van Raden Saleh. Alles draait om de vraag: “In hoeverre is het mogelijk om aan de buitenkant van een persoon te zien wat er van binnen gebeurt?”

Nieuw werk is er ook: Janine’s Room (2025), een ruimtelijke video-installatie die speciaal voor deze tentoonstelling werd gemaakt. In deze slotinstallatie vervagen realiteit en verbeelding.

Generaties niet gezien

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum: “Met Monomania creëert Fiona Tan een gelaagde, bijna filmische tentoonstelling met bijzondere stukken uit de collectie die soms al generaties niet getoond zijn.”

Tan, geboren in Indonesië en opgegroeid in Australië, woont sinds 1998 in Amsterdam. Haar werk is wereldwijd te zien in toonaangevende musea.

De vormgeving is in handen van Wilmotte & Associés en Irma Boom Office. Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd boek met bijdragen van onder anderen psycholoog Douwe Draaisma.

OutdoorOutdoor

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.