Dit is er te zien en te beleven tijdens SAIL 2025

Beeld van een eerdere editie van Sail Amsterdam. Foto: Sail/Roel Vincken

SAIL 2025 belooft van 20 t/m 24 augustus 2025 een spektakel in Amsterdam te worden. Naast de komst van meer dan 800 schepen en miljoenen bezoekers rijden er dit jaar ook extra treinen naar het evenement, waaronder historische exemplaren.

Zo zet de Stichting Hondekop de iconische groene Mat ’54 in tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal. Ook rijdt er een klassieke Blauwe Engel tussen Hoorn en Amsterdam, en pendelt de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij met een stoomtrein naar de hoofdstad.

Drie x jubileum

Het nautische feest viert een driedubbel jubileum: de 10e editie, 50 jaar SAIL én 750 jaar Amsterdam. Het thema ‘United by Waves’ staat voor verbondenheid tussen schepen, bemanningen en bezoekers uit alle windstreken. Hoogtepunt is de SAIL-In Parade, waarbij Tall Ships en historische schepen de IJhaven binnenvaren. Consumententickets voor meevaren zijn bijna uitverkocht.

Concertavonden

Voor het eerst is er SAIL On Stage: vier concertavonden aan het water. Op woensdag 20 augustus speelt Het Concertgebouworkest Young met solisten Karsu, Laetitia Gerards en Lucas van Lierop. Donderdag is het Hollandse Avond met Jan Smit & 3JS. Vrijdag volgt Dance Night met Heineken, en zaterdag sluiten Davina Michelle, Rolf Sanchez en Numidia af tijdens ‘Waves of Music’.

Schip uit Peru

SAIL 2025 brengt ook primeurs op het water. Zo komt de B.A.P. Union uit Peru, een van de grootste Tall Ships ter wereld, voor het eerst naar Amsterdam. Ook de Shabab Oman II en de ARM Cuauhtémoc uit Mexico zijn van de partij. Vrijwilligers en varend erfgoed zijn massaal aangemeld; inschrijvingen zijn gesloten.

Meer dan de helft van alle zakelijke arrangementen is verkocht. Voor consumenten start later deze zomer de losse ticketverkoop voor vaartochten.

Jongeren kennen Sail Amsterdam steeds minder

Sail Amsterdam is flink gezakt in de lijst van populairste evenementen in Nederland. Waar het vijfjaarlijkse zeilfestijn bij de vorige editie nog op nummer één stond, neemt het nu plaats elf in. Vooral buiten de regio Amsterdam is Sail minder bekend. Onder jongvolwassenen (18-34 jaar) weet zelfs twee derde niet wat het evenement is.

Toch blijft het onder kenners geliefd. De trouwste fans zetten Sail op gelijke hoogte met de Dutch Grand Prix. Dat blijkt uit het Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Corona

Merkadviseur Hendrik Beerda: “Voor het gros van de evenementen is het al heel moeilijk om de naam actief onder de aandacht te houden van het publiek, omdat ze maar één keer per jaar plaatsvinden. Logisch dus dat Sail het nu zo zwaar heeft, met de vijfjaarlijkse frequentie én het wegvallen van de vorige editie van 2020 door corona. Om ervoor te zorgen dat Sail hét hoogtepunt wordt van de 750e verjaardag van Amsterdam is het zaak dat vooral de 18- tot 34-jarigen op de hoogte worden gebracht van dit bijzondere feest.”

Het onderzoek laat zien dat degenen die Sail kennen, enthousiast zijn over de internationale uitstraling en de lange traditie. Buiten de regio zal de organisatie volgens Beerda nog veel van zich moeten laten horen om bezoekers naar de hoofdstad te trekken.

Het Evenementen Merkenonderzoek loopt sinds 2010 en ondervroeg inmiddels 69.000 mensen. De merkkracht van evenementen wordt berekend aan de hand van geholpen bekendheid, waardering en binding. De top 5 van bekendheid ziet er dit jaar als volgt uit:

  1. (13) Bevrijdingsfestival
  2. (-). Vierdaagse Nijmegen
  3. (3) Huishoudbeurs
  4. (2) Pinkpop
  5. (4)  Vierdaagsefeesten Nijmegen
OutdoorOutdoor

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.