Havila Voyages zet in op Noorse kwaliteit met nieuw keurmerk

Een van de schepen van de rederij. Foto: Havila Voyages

Havila Voyages behoort tot de eerste bedrijven die het prestigieuze ‘Made in Norway’-keurmerk hebben gekregen. Dit keurmerk, toegekend door Innovation Norway, benadrukt het Noorse karakter van de producten en zet in op duurzaamheid en kwaliteit.

Havila Kystruten, het moederbedrijf van Havila Voyages, doorliep een streng aanvraagproces om in aanmerking te komen voor het keurmerk. Het certificaat garandeert dat hun producten van Noorse herkomst zijn en voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen. Het label is bedoeld om de concurrentiepositie van Noorse bedrijven internationaal te versterken.

130 jaar traditie

“We zijn erg trots dat we het ‘Made in Norway’-keurmerk mogen gebruiken,” zegt Bent Martini, CEO van Havila Voyages. “Ons bedrijf is volledig Noors eigendom en heeft diepe wortels in de Noorse zakenwereld. Met Havila Voyages bouwen we voort op een traditie van meer dan 130 jaar aan de Noorse kust.”

Havila Voyages zorgt niet alleen voor werkgelegenheid binnen het bedrijf, maar speelt ook een belangrijke rol voor leveranciers in heel Noorwegen. “We helpen dagelijks de bedrijvigheid te vergroten in de havens die we aandoen. Aan boord serveren we lokaal geproduceerde maaltijden en werken we continu aan het verminderen van voedselverspilling. Dat is goed voor het milieu én economisch slim.”

Noorse kustlijn

Martini benadrukt het belang van de kustgemeenschappen die de schepen van Havila dagelijks aandoen. “We vervoeren zowel lokale bewoners als toeristen langs onze prachtige kustlijn. Dat onze schepen en operaties hier hun basis hebben, maakt ons extra trots.”

De nieuwe schepen van Havila bieden reizigers een unieke ervaring. “Veel mensen zoeken rust, ongerepte natuur en stilte, iets wat Noorwegen perfect biedt. Onze moderne schepen, uitgerust met Noorse technologie en interieur, zorgen voor een comfortabele en stille reis die je nergens anders vindt,” aldus Martini.

TUI ziet groeimogelijkheden in hotel-sector

Genieten van een verblijf in een hotel. Foto: Elkedgvakantie
Genieten van een verblijf in een hotel. Foto: Elkedagvakantie

TUI, een grote speler in de reisindustrie, wil zijn hotelportefeuille uitbreiden van 424 naar 600 hotels wereldwijd. Dit zal gebeuren via eigen investeringen, joint ventures en een speciaal beleggingsfonds voor institutionele beleggers, zo blijkt uit een artikel van het FD.

TUI investeert in het opknappen en ontwikkelen van hotels, waarbij strandlocaties en nu ook steden in beeld zijn. Voorbeelden van recente projecten zijn hotels in Zanzibar en Kaapverdië. TUI wil ook gebruikmaken van leegstaande kantoorpanden om die om te bouwen tot toeristenhotels, zoals in Londen.

Het bedrijf ziet kansen in de slecht presterende kantorenmarkt. Het past zijn hotels aan op de wensen van toeristen, met eenvoudiger kamers, omdat gasten meestal de stad in gaan. Op de beurs presteert TUI sterk, met een koersstijging van 30% in het afgelopen jaar. Hoewel er bedreigingen zijn, zoals kunstmatige intelligentie in reisadvies, ziet TUI ook hierin groeimogelijkheden.

Keukenhof maakt zich klaar voor 2025

 Tuinmannen van Keukenhof de eerste bloembollen geplant voor seizoen 2025. Een zonnige dag, die de start van een kleurrijk voorjaar inluidde. De tuinmannen begonnen bij de bloemenheuvel bij de ingang, waar maar liefst 70.000 bloembollen werden geplant. Inzender Jansen’s Overseas, een van de honderd inzenders van Keukenhof, was bij het planten van hun eigen bloembollen aanwezig. De komende drie maanden zullen er in totaal 7 miljoen bloembollen worden geplant, één voor één met de hand.  Keukenhof is in 2025 geopend van 20 maart t/m 11 mei. Tickets zijn verkrijgbaar via www.keukenhof.nl.  

Top-10 Nederlandse steden met meeste gratis activiteiten

Het scheepvaartmuseum in Amsterdam. Foto: Sander Lindenburg

Amsterdam is de beste stad in Nederland voor een goedkope stedentrip. Dat blijkt uit onderzoek van boekingsplatform Holidu. De hoofdstad scoort het hoogst op gratis bezienswaardigheden en activiteiten.

In Amsterdam kun je genieten van 752 gratis evenementen en 369 gratis bezienswaardigheden. Populair zijn het Japanse prentenkabinet, het Stadsarchief en concerten in het Conservatorium. Sommige musea zijn op bepaalde dagen gratis te bezoeken.

Eindhoven en Breda maken de top-3 compleet. Eindhoven heeft met 1453 het hoogste aantal gratis evenementen. In Breda kun je meedoen aan 69 gratis rondleidingen, het meeste van heel Nederland.

De rest van de top-10 bestaat uit Tilburg, Rosendaal, Den Haag, Maastricht, Rotterdam, Oss en Middelburg.

Ook in Europa zijn er steden met veel gratis activiteiten. Londen staat bovenaan, gevolgd door Parijs en Madrid. Amsterdam staat op de 7e plek in Europa. Voor het onderzoek keek Holidu naar gratis tours, evenementen, attracties en musea in Nederlandse steden met meer dan 75.000 inwoners. De gegevens komen van Eventbrite en Tripadvisor voor de periode 20 september tot 20 oktober 2024.

Limburg favoriet voor vakantiepark, schoonmaak grootste ergernis

Limburg is de populairste plek voor vakanties in huisjes. Foto: Sander Lindenburg

Limburg is de populairste provincie voor een verblijf op een vakantiepark, net voor Drenthe en Gelderland. Dit blijkt uit onderzoek van Parkvakanties onder ruim 2.500 Nederlanders. Bijna 75 procent kiest voor een vakantiepark in eigen land, gevolgd door Duitsland en België.

Laurens Taekema, eigenaar van Parkvakanties, ziet een groeiende trend: “Wij Nederlanders zijn de uitvinders van vakantieparken en nog altijd zijn ze razend populair. De groei zit met name in de kleinschalige resorts. Tegenwoordig zoeken we steeds meer luxe en willen we vooral genieten van de natuur en activiteiten op of rondom het park.”

Zwembad

Het gemiddelde rapportcijfer voor een verblijf op een vakantiepark is gestegen naar een 8,1. Een derde van de vakantiegangers vond het verblijf zelfs boven verwachting. Binnenzwembad, restaurant en parkwinkel zijn de meest gewenste voorzieningen.

Ondanks de goede cijfers blijven er ergernissen. Een vies huisje staat op nummer één, gevolgd door slechte bedden en slechte Wi-Fi. Taekema bevestigt: “Als mensen een negatieve review achterlaten op onze website dan gaan de klachten in 90 procent van de gevallen over de schoonmaak.”

Bijna tweederde van de ondervraagden plant vaker in Nederland op vakantie te gaan. “We gaan vaker en gemiddeld gezien korter op vakantie. De gemiddelde uitgaven stijgen hierdoor ook, want mensen die korter op een park verblijven geven per dag vaak meer uit,” aldus Taekema.

Landal GreenParks komt als favoriete vakantiepark aanbieder uit het onderzoek, gevolgd door Center Parcs en Roompot.

Familievriendelijke Halloween Days in Toverland

Enkele acteurs in Toverland. Foto: Toverland

Attractiepark Toverland staat in het teken van Halloween met griezelige avonden en spannende dagen. Vanaf 5 oktober 2024 zijn er 22 familievriendelijke Halloween Days en 13 bloedstollende Halloween Nights.

Tijdens de Halloween Nights nemen 150 scare actors het park over en zijn er vijf scare zones en vijf Haunted Experiences. De avonden starten met een vernieuwde parade vol griezels en eindigen om 22:45 uur met een spectaculaire vuurwerkshow. Dit jaar zijn twee Haunted Experiences, Maison de la Magie en The Witches Forest, rolstoeltoegankelijk.

All-in Fear Pass

Wil je alles meemaken? Met de all-in Fear Pass (€ 54,50) krijg je toegang tot alle Haunted Experiences zonder tijdslot, mag je de wachtrijen overslaan en heb je toegang tot een speciaal terras voor de parade. De pas is volgens het park een collectors item met een uniek keycord en speciale pin.

Familievriendelijk

De Halloween Days, geschikt voor kinderen tot 12 jaar, bieden twee familieshows en vier halloweenervaringen. Dwalen tussen duizenden pompoenen, helpen bij toverspreuken of griezelen in Dr. Fool’s Mansion, het kan allemaal. Griezelen met een glimlach staat centraal.

Praktische informatie: De Halloween Nights vinden plaats op geselecteerde avonden in oktober en november, met Toverland open tot 23:00 uur. De Halloween Days zijn er van 5 oktober tot en met 10 november. Tickets en het volledige programma zijn te vinden op toverland.com.

Ontdek het nieuwe KLM-huisje: ‘Het huis aan de drie grachten’

Het nieuwste KLM-huisje uit de serie. Foto: KLM

KLM viert haar 105-jarig bestaan en onthult traditiegetrouw een nieuw Delfts blauw huisje. Dit jaar is gekozen voor ‘Het huis aan de drie grachten’ in Amsterdam, een monumentaal pand uit 1610.

Het grachtenhuis, gebouwd in Hollandse renaissancestijl, dankt zijn naam aan de ligging aan drie grachten: de Grimburgwal, de Oudezijds Voorburgwal en de Oudezijds Achterburgwal.

Tijdens de feestelijke onthulling overhandigde KLM-directeur Marjan Rintel het eerste exemplaar aan Arthur van Dijk, commissaris van de Koning in Noord-Holland. Rintel sprak over de uitdagingen die KLM doormaakt, maar benadrukte de veerkracht van de maatschappij: “In ons 105-jarige bestaan hebben we vaker met tegenwind te maken gehad en KLM heeft zich altijd creatief en veerkrachtig getoond om dat te boven te komen.”

Iconische gebouwen

Het grachtenhuis werd in 1909 gerenoveerd door architect Jan de Meyer, die het terugbracht naar zijn oorspronkelijke 17de-eeuwse staat. Het pand diende jarenlang als boekwinkel en uitgeverij.

KLM geeft sinds de jaren vijftig Delfts blauwe huisjes gevuld met jenever cadeau aan World Business Class-passagiers tijdens intercontinentale vluchten. Deze huisjes zijn miniatuurversies van iconische gebouwen in Nederland en zijn geliefde verzamelobjecten. Sinds 1994 wordt elk jaar een nieuw huisje toegevoegd, gelijklopend met de leeftijd van KLM.

In het kort – Nieuwsoverzicht

  • Hoe het plannen van een vakantie je mentale gezondheid kan verbeteren (National Geographic)
  • Goboony pleit voor terugkomst wildkamperen in Nederland (Kampeerzaken)
  • Tien dagen op een onbewoond eiland: “Mijn jongensdroom werd werkelijkheid” (NPO)
  • Kamperen onverminderd populair: Kampeer & Caravan Jaarbeurs trekt weer meer bezoekers (Jaarbeurs)
  • Iconisch Tropicana-hotel in Las Vegas met explosieven gesloopt (Nu.nl)
  • Dit zijn de 11 minst hygiënische cruiseschepen van 2024, volgens Amerikaanse inspectie (Business Insider)
  • Skigebieden in Franse Alpen ontvangen geen skiërs meer wegens klimaatopwarming (BN/De Stem)*
  • Duitsers betalen vaker contant dan inwoners van buurlanden (Emerce)
  • ANVR wil een Europees masterplan voor meer internationale treinreizen (NPO Radio1)
  • Hoe ziet de camping van de toekomst eruit? Dit denken de campingeigenaren van Groeten vanaf de camping (KRO NCRV)
  • Uitstapje in de natuur: bezienswaardigheden in de natuur voor de hele familie (C&A)
  • Geniet van een heerlijke herfstvakantie met deze uitstapjes (DagjeWeg)
  • Rumor has it: bij deze ‘spookhotels’ ben je naar verluidt niet de enige hotelgast in de kamer (Vogue)
  • Reclame Code Commissie oordeelt dat MSC Cruises consumenten misleidt (Duurzaam Ondernemen)

Video van de week: Wat is het minst bezochte land ter wereld?


OutdoorOutdoor

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.