Storyworld viert 40 jaar Super Mario met interactieve expo
Hij springt, rent en redt prinsessen al veertig jaar. Vanaf 13 december 2025 staat Super Mario centraal in een nieuwe Spotlight-expositie in Storyworld Groningen. De tentoonstelling toont hoe de bekendste loodgieter ter wereld uitgroeide tot icoon van de gamecultuur.
De expositie voert bezoekers mee langs de technische en creatieve evolutie van Mario. Van zijn eerste pixels in Donkey Kong (1981) tot de 3D-werelden van vandaag. Bezoekers ontdekken hoe ontwerpers destijds moesten werken met grote beperkingen, en hoe juist die beperkingen zorgden voor Marios herkenbare uiterlijk: het petje, de snor en het blauwe pak.
Techniek van games
Naast het ontwerp komt ook de ontwikkeling van de games aan bod. Hoe veranderden productietechnieken door de jaren heen? Welke innovaties bepaalden de richting van de serie? En waarom bleef Mario zo populair, ook na tientallen avonturen? De tentoonstelling laat zien hoe Nintendo telkens opnieuw wist te vernieuwen zonder de charme van het origineel te verliezen.
Storyworld noemt de Spotlight een “reis door de tijd” en belooft een mix van nostalgie en interactie. Bezoekers kunnen niet alleen kijken, maar ook zelf gamen. Van klassieke levels tot moderne varianten: de held met de rode pet blijft even aanstekelijk als in de jaren tachtig.
Historie van Mario
Mario verscheen voor het eerst in 1981 als “Jumpman” in Donkey Kong. Twee jaar later kreeg hij zijn eigen game, Mario Bros., samen met zijn broer Luigi. Het grote succes kwam in 1985 met Super Mario Bros. op de Nintendo Entertainment System. Sindsdien verschenen er tientallen titels, films en zelfs een pretpark, waarmee Mario uitgroeide tot hét symbool van de game-industrie.








