Onderzoek: AI steeds meer in trek voor maken van vakantieplannen

Een trip naar Italië laten we graag plannen door AI. Foto: Sander Lindenburg

AI wordt in Nederland steeds vaker gebruikt voor praktische keuzes, zoals het plannen van vakanties en het vinden van betrouwbare reviews. Tegelijk groeit de twijfel over de invloed ervan op veiligheid en nepnieuws. Dat blijkt uit de nieuwe AI Barometer van onderzoeksbureau MSI-ACI Europe, gebaseerd op een representatieve peiling onder 1.031 volwassenen.

Ruim tweederde van de Nederlanders maakt inmiddels privé gebruik van AI. Een jaar geleden lag dat nog op 47 procent. De technologie wordt vooral ingezet voor dingen die het dagelijks leven overzichtelijker maken. Zo vraagt drie op de tien Nederlanders OpenAI om aankoopadvies. Ook vakantieplannen maken gaat steeds vaker via een chatbot. Het aandeel dat AI daarvoor gebruikt steeg van 9 naar 22 procent.

Virtuele gesprekspartner

AI wordt daarnaast vaker gezien als taalhulp. 79 procent overweegt het om makkelijker te praten met mensen die een andere taal spreken. Een kwart denkt zelfs na over AI als virtuele gesprekspartner.

Toch blijft het vertrouwen in sommige toepassingen laag. Nederlanders zien het niet zitten dat AI kunst gaat maken. Met de stelling “Het lijkt me leuk als nieuwe muziek niet alleen door artiesten, maar ook door AI wordt ontwikkeld” is 58 procent het oneens. Films die volledig door AI zijn gemaakt trekken evenmin. 47 procent zou daar nooit naartoe gaan.

Minder keuzestress

Ook de vrees voor misleiding groeit. 69 procent denkt dat AI de hoeveelheid nepnieuws vergroot. Steeds meer mensen voelen de behoefte om AI-output te controleren. 39 procent zegt informatie zeker te willen factchecken.

Hoogleraar Felienne Hermans ziet herkenbare patronen. Over het plannen van vakanties zegt ze: “Als je een vakantie wil regelen, is er een overdaad aan informatie en opties. Vraag je het aan ChatGPT, dan krijg je één antwoord. Het is misschien niet eens het leukste hotel, maar het vermindert wèl de keuzestress.” Over creativiteit is ze duidelijk: “Het mooie van kunst is dat je ziet dat mensen er moeite in hebben gestoken.”

In het kort – Nieuwsoverzicht

  • ‘Poepchic’ hotel volledig nagebouwd voor nieuwe serie Grand Hotel aan Zee (RTL)
  • Datingsite voor kampeerders vindt nieuwe reisgenoten (Camp to go)
  • Ik reisde in mijn eentje door Wales – dit leerde ik over soloreizen, intuïtie en mezelf (National Geographic)
  • Nu ook algemeen rookverbod in Franse skigebieden: “Ongelooflijk hoeveel peuken we elk jaar terugvinden” (Nieuwsblad.be)
  • In de nieuwe VW California gaan kamperen en werken samen (AD.nl)
  • Leievallei krijgt het grootste wandelnetwerk van West-Vlaanderen (VRT)
  • Het veiligste land om naartoe te reizen in 2026? (Max Vakantieman)

Video van de week: Gids voor Duitse kerstmarkten

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.