Schiphol test zelfrijdend bagagevoertuig voor snellere afhandeling

De bagagekar onderweg op Schiphol. Foto: Schiphol

Schiphol test samen met KLM een zelfrijdend, elektrisch bagagevoertuig om bagage efficiënter te verwerken. Dit voertuig scheidt bagage van passagiers met lange overstaptijden van koffers die direct doorgestuurd moeten worden. Het doel: minder werkdruk en een soepelere bagageafhandeling.

Dagelijks verwerkt Schiphol zo’n 31.000 stuks transferbagage. Vooral in de ochtend zorgt dit voor druk op het systeem. Het nieuwe autonome voertuig van Aurrigo vervoert koffers van passagiers met lange overstaptijden eerst naar een tijdelijke opslag en later, op het juiste moment, naar de bagagehal. Hierdoor wordt niet alle bagage tegelijk ingevoerd.

Fases van de test

Sinds augustus 2024 test Schiphol het voertuig op verschillende routes. In de eerste fase werd de rit tussen de opslag en de bagagehal in kaart gebracht. Het voertuig leerde navigeren met 3D-camera’s en voerde zelfstandig taken uit zoals het op- en afzetten van containers.

De tweede fase, gestart begin deze maand, test het rijden op de pier. Als dit goed verloopt, volgen routes naar vliegtuigopstelplaatsen. De test loopt tot eind 2025. Het voertuig gebruikt Lidar-sensoren en camera’s met 360-graden zicht om veilig tussen ander verkeer te bewegen. Tijdens de proef is altijd een Safety Operator aanwezig om in te grijpen indien nodig.

Volgens Jan Zekveld, Senior Manager Innovation bij Royal Schiphol Group, zet Schiphol in op een “duurzame, emissievrije grondoperatie” met een netwerk van autonome voertuigen.

OutdoorOutdoor

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.