Buitenveldertbaan maanden dicht voor grootste opknapbeurt ooit
De Buitenveldertbaan op Schiphol is tot en met 28 september 2025 gesloten voor groot onderhoud. In die periode wordt vrijwel alle infrastructuur van en rond de baan vernieuwd. Dat betekent meer vliegverkeer op andere start- en landingsbanen zoals de Kaagbaan en Schiphol-Oostbaan. Omwonenden kunnen daardoor extra overlast ervaren.
Het is volgens Schiphol het grootste onderhoud ooit aan de Buitenveldertbaan. “We vernieuwen vrijwel alles: van asfalt en verlichting tot hemelwaterafvoer en bekabeling,” aldus Sybren Hahn, Chief Infrastructure Officer. Onderdelen uit de jaren ‘60 worden vervangen en ook het kruispunt met de Aalsmeerbaan wordt aangepakt. Gemiddeld werken er dagelijks zo’n 400 mensen aan het project, ook ’s nachts.
De cijfers zijn indrukwekkend: 100.000 ton asfalt wordt aangebracht, 1.300 lampen vervangen en 400 kilometer kabels gelegd. Ruim 90% van het oude asfalt wordt hergebruikt. Ook komen er 14.000 m² aan nieuwe markeringen op het baanoppervlak.
Westenwind
Schiphol combineert dit project met onderhoud aan omliggende taxibanen en velden om te voorkomen dat de baan later opnieuw dicht moet. Luchtverkeersleiding Nederland voert tegelijk onderhoud uit aan het Instrument Landing System.
Normaal wordt de Buitenveldertbaan vooral ingezet bij westenwind. Tijdens de sluiting worden andere banen meer gebruikt, afhankelijk van het weer. De Kaagbaan en Schiphol-Oostbaan nemen de functie grotendeels over. Schiphol zegt alles op alles te zetten om de overlast te beperken.
Vanaf 29 september 2025 is de Buitenveldertbaan weer beschikbaar voor vliegverkeer. Tot 12 november wordt het nieuwe landingssysteem getest; daarna is de baan weer volledig inzetbaar.








