Met de trein naar Berlijn extra fijn: Deutsche Bahn rijdt met nieuw materieel
Reizigers tussen Amsterdam en Berlijn stappen vanaf nu in de nieuwste generatie ICE-treinen. De NS en Deutsche Bahn hebben de oude C-treinen volledig vervangen. De moderne treinen rijden zeven keer per dag via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland stopt de ICE onder meer in Osnabrück en Hannover.
De trein is uitgerust met de nieuwste technologie en biedt meer comfort. Ook het barrijtuig is terug, waardoor koffie en maaltijden weer aan boord verkrijgbaar zijn. De reistijd blijft gelijk: net onder de zes uur.
Kwart eeuw
Volgens NS International-directeur Heike Luiten zijn de nieuwe treinen “een grote vooruitgang voor reizigers qua comfort en betrouwbaarheid”. Ze zegt dat reizigers “de laatste periode te vaak te maken hadden met storingen aan de oude treinen”. Luiten benadrukt dat de ICE Nederland en Duitsland al 25 jaar verbindt en dat “nu alle dagtreinen naar Duitsland met ICE’s worden gereden”.
Met de komst van deze treinen is de route Amsterdam–Berlijn nu officieel een ICE-verbinding, naast de bestaande lijnen naar Frankfurt en München. Binnenlandse abonnementen, zoals Dal Voordeel en Kidsvrij, blijven geldig. Reizigers met een losse ticket betalen een toeslag van €3 per rit.
Reserveren handig
De nieuwe ICE heeft iets minder zitplaatsen, wat in drukke vakantieperiodes tot extra bezetting kan leiden. NS raadt reizigers daarom aan om vooraf te reserveren.
De trein vervangt niet alleen een oude verbinding, maar onderstreept ook de samenwerking tussen NS en Deutsche Bahn. Beide maatschappijen zetten in op duurzaam, comfortabel en internationaal treinverkeer.







