Waze vervangt routeplanner op reis


De komst van de routeplanners was een uitkomst voor veel vakantiegangers. Nooit meer moeilijk doen met kaarten en geen ruzie meer in de auto. Toch blijven routeplanners nog redelijk duur, zeker als je hem toch maar een of twee keer per jaar gebruikt. Internetten in het buitenland is sinds kort veel goedkoper en dit geeft mensen die geen zin hebben in deze aankoop een alternatief: Routeplannen met je smartphone. Het apparaat heb je toch al en je hoeft je niet zoveel zorgen te maken over de kosten van het bereken van de route (aangezien veel apps daar internet voor gebruiken). Er zijn meerdere opties waar je uit kan kiezen, gratis en betaald.

De test
Om dit te testen ben ik zelf op vakantie gegaan met mijn telefoon als routeplanner. Voordat ik op reis kon moest ik wel eerst wat dingen uitzoeken. Wat is bijvoorbeeld de beste app om te gebruiken? In Nederland gebruik ik altijd Waze. Deze app bevalt me erg goed omdat hij actueel gehouden wordt door gebruikers. Is er ergens een ongeluk of file? Dan vind je die terug op je kaart in Waze. Tegen dit soort up-to-date informatie kan een standaard routeplanner bijna niet op. Enige nadeel is dat de batterij van mijn Samsung Galaxy S4 enorm snel leeg gaat als ik Waze aan het staan. Een auto-oplader voor je telefoon is dus een must!

Back-up
Mijn keus voor Waze was dus vrij snel gemaakt, maar ik had ook nog Google Maps als back-up. Ik had geen idee hoe Waze in het buitenland zou werken en helemaal zonder routeplanner vind ik als kind van de moderne tijd toch wel spannend. Mijn vriend en ik hadden daarom ook nog een papierenkaart mee, voor het geval dat. Om de kosten een beetje te drukken heb ik ook een buitenlandbundel afgesloten bij mijn provider (Vodafone).

Plezier
Tijdens onze verschillende langere autoreizen deze vakantie hebben we vooral veel plezier gehad van Waze. De app werkt erg goed in Duitsland, omdat er ook veel Duitse gebruikers zijn. Waze leunt namelijk wel zwaar op de gebruiker. Ze hebben zoveel actuele verkeersinformatie omdat weggebruikers die zelf invoeren en de Duitsers doen dat ook fanatiek. Zo kun je ver van te voren zien of er ergens een ongeluk gebeurd is en of er file staat. Daarnaast weet je hoelang de file is, handig natuurlijk maar ook vervelend dat je weet dat je er nog minstens zeven kilometer in staat. Het mysterie van ‘wanneer gaan we weer rijden?’ is er zo wel een beetje af. Daarnaast heeft de app ons perfect door Berlijn geleid, nadat de afslag die we eigenlijk moesten hebben afgesloten was. Waze gebruikt eigenlijk alleen internet om de route te berekenen, daarna gaat hij over op gps. Aangezien dat op lange stukken en als je de goede kant oprijdt maar één keer gebeurt, gebruik je heel weinig internet.

Van slag
Nadeel aan de app is dat hij van veel files een beetje van slag raakt. Op de terugweg reden we de ene file uit en de andere in. Op een gegeven moment bleef hij maar zeggen dat hij een betere route gevonden had, die compleet onlogisch was. Dus zoals altijd bij routeplanners moet je zelf ook een beetje nadenken en niet zomaar alle aanwijzingen volgen. Daarnaast gaat mijn telefoon erg snel leeg door het gebruik van Waze. Dat wist ik al, daarom had ik ook een auto-oplader mee. Toch kon de auto-oplader niet snel genoeg de batterij van mijn telefoon opladen. Daarom moesten we mijn telefoon uitzetten op lange stukken snelweg om batterij te besparen.

Betrouwbaar
Volgend jaar zou ik zo weer met Waze op reis gaan. De meeste problemen die ik gehad hebben lagen meer bij mijn telefoon dat bij de app. Het is een betrouwbare routeplanner die je ook in het buitenland de goede kant op stuurt.

Kijk hier voor meer informatie over routeplanner apps en hier voor meer informatie over Waze.

No Responses

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.