Reizen naar Duitsland vanaf nu weer makkelijker

Zandkasteel in Duitsland
Van zandkastelen bouwen weten ze alles af in Duitsland. Kijk maar naar deze creatie op het Duitse Rügen. Foto: Elkedagvakantie

Reizen naar Duitsland is weer makkelijker: het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken meldt dat Duitsland Nederland vanwege de dalende infectiecijfers sinds vorige week zondag (30 mei 2021) niet meer als hoogrisicoland beschouwt. Wie uit Nederland naar Duitsland reist, hoeft dus niet meer in (thuis)quarantaine. Wel moet men nog een negatieve PCR-test voorleggen en gelden er in de deelstaten verschillende maatregelen.

Reizigers die volledig gevaccineerd of genezen zijn van het coronavirus, zijn in Duitsland al weer welkom zonder test en quarantaine. Zij hoeven alleen een inreisaanvraag te laten zien (https://www.einreiseanmeldung.de/#/). Nu is het nog wachten tot het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken de code voor Duitsland verandert van oranje in geel.

Meer informatie: https://www.germany.travel/en/information-on-coronavirus.html

Passend bij de heropening van het buurland heeft het Duits Verkeersbureau met de slogan “Sehnsucht – Zin in de zomer” en #DuitslandDichtbij een grote recoverycampagne op de Nederlandse markt gelanceerd. Naast een online-, socialmedia-, radio- en out-of-homepromotie hoort hier ook de vernieuwde Nederlandstalige landing page www.germany.travel/duitslanddichtbij bij. Op deze site vinden vakantiegangers verrassende tips van Duitse partnerorganisaties voor een weekendje weg, een uitstapje in de natuur of een roadtrip. Het Duits Verkeersbureau wil hiermee benadrukken: Duitsland is dichtbij, veelzijdig en toch … zo anders! Inhoudelijk draait de campagne om de drie thema`s ‘Vakantie in de natuur’, ‘Weekendje-weg’ en ‘Roadtrips’. Het vakantieland Duitsland wil hiermee inspireren om naar Duitsland te reizen, zodra het weer mogelijk is.

Belangrijkste bestemming voor Nederlanders

Nederland is al jaren de grootste markt voor incomingtoerisme in het vakantieland Duitsland en hoort daarom ook in 2021 bij de toprecoverymarkten van Germany.Travel. Duitsland is volgens onderzoek van NBTC-NIPO met meer dan 3,7 miljoen vakanties met afstand de belangrijkste buitenlandse bestemming voor Nederlanders, gevolgd door Frankrijk met 2,7 miljoen vakanties. Spanje staat op nummer 3. In het wereldwijde crisisjaar 2020 heeft ook Duitsland 31% minder vakanties geteld. Maar de situatie was nog steeds veel beter in vergelijking met andere Europees landen. Als gevolg daarvan kon het buurland in 2020 het marktaandeel van alle buitenlandse vakanties van Nederlanders met 5% tot 21,8% verhogen. Zo bedroeg het aantal vakanties bij de oosterburen nog steeds ruim 2,56 miljoen. Het Duits Verkeersbureau verwacht deze zomer een vergelijkbaar aantal gasten uit Nederland in Duitsland en een gouden herfst (in alle opzichten).

Drie andere themacampagnes in de zomer

Naast de marktspecifieke campagne lanceert de Deutsche Zentrale für Tourismus werelwijd drie campagnes om de merkcommunicatie voor Duitsland als reisbestemming aan te scherpen.

De campagne German.Local.Culture. speelt in op het toegenomen verlangen van reizigers naar authenticiteit en tradities en geeft inzicht in levende Duitse gebruiken, van handwerk tot lokale en regionale gerechten. Potentiële vakantiegangers vinden reisinformatie over vier verschillende themagebieden: ambacht, smaak, flair en groen. De microsite www.germany.travel/de/kampagne/german-local-culture/home.html fungeert als centraal inspiratie- en informatiepunt.

Het Duits Verkeersbureau bouwt ook voort op de goede reputatie van Duitsland op het gebied van duurzaamheid: Duitsland stond in 2020 in de wereldwijde top vijf van de index voor Sustainable Development Goals (Duurzame Ontwikkelingsbestemmingen) van de World Tourism Organization. De FeelGood-duurzaamheidscampagne, die is uitgebreid met nieuwe inhoud, bouwt hierop voort. Op de microsite  www.germany.travel/nl/feelgood biedt het Duits Verkeersbureau in samenwerking met regionale marketingorganisaties en externe duurzaamheidsexperts inspiratie en staan geselecteerde accommodaties.

Wellness en ontspanning

Voor het thema ‘wellness en ontspanning’ die in een studie van de European Travel Commission (ETC) als belangrijkste reismotivatie naar voren komt, promoot de campagne German.Spa.Tradition Duitsland als reisbestemming voor wellness en gezondheid met een lange traditie en hoge kwaliteitsnormen. Met de marketingcampagne German.Spa.Tradition wordt de 200e geboortedag van Sebastian Kneipp herdacht en wordt de aandacht gevestigd op zijn holistische gezondheidsfilosofie, die nog steeds van invloed is op het wellnessaanbod en medische en therapeutische behandelingen. De meer dan 350 gecertificeerde kuuroorden zijn van groot belang voor Duitsland als toeristische bestemming. In 2019, in de periode vóór corona, registreerde Duitsland 7,2 miljoen internationale overnachtingen in kuuroorden, wat overeenkomt met 8% van het totale aantal overnachtingen. Tegelijkertijd is er grote belangstelling voor wellness- en gezondheidsvakanties als gevolg van de pandemie.

De campagnes en German.Spa.Tradition en FeelGood gaan respectievelijk in juni en juli 2021 van start.

Meer info: www.germany.travel

En dan nog dit

PERSPRIJS VOOR REISVERHAAL

Stephanie Pander (Print), Laura van de Wal (Blog), Simone Wittgen (Foto) en Jessica de Korte (Video) winnen de Aad Struijs Persprijs 2021, die dit jaar in het teken staat van Nederland.  De vier winnaars zijn bekendgemaakt tijdens de online uitreiking in de B2B lounge van het Vakantie Festival van de Vakantiebeurs. Zij ontvangen elk een trofee en een geldbedrag. De jury koos de winnaars uit dertien genomineerden. In totaal stuurden schrijvers, bloggers, fotografen en filmers uit Nederland en België honderd inzendingen in. Een verrassend groot aantal omdat vanwege alle wereldwijde reisbeperkingen vanwege corona dit keer is gekozen voor Nederland als exclusief thema.

THEMADAGEN LUCKY LUKE

Lucky Luke viert dit jaar zijn 75e verjaardag en dat vieren ze in Groningen met een themaweekend op 10 en 11 juli 2021. Er staan allerlei activiteiten op de planning. Van een meet en greet met Lucky Luke tot een workshop waarbij je Rataplan, de hond van Luke, leert tekenen. Daarnaast kun je boeken van de cowboy lezen uit de bibliotheekcollectie en unieke tekeningen van Lucky Luke bekijken in Storyworld.

MARITIEME MEESTERWERKEN

Na een sluiting van ruim een half jaar, opent het Maritiem Museum Rotterdam weer de deuren op zaterdag 5 juni om 10:00u en rolt de rode loper uit voor bezoekers. Het museum opent met de unieke expositie ‘Maritieme Meesterwerken’ met topstukken uit zes eeuwen Maritieme schilderkunst uit de eigen collectie, in combinatie met werken van Museum Boijmans Van Beuningen. Tickets zijn nu online te boeken via www.maritiemmuseum.nl. Oorspronkelijk zou ‘Maritieme Meesterwerken’ in februari al openen, maar door de beperkingen van de rijksoverheid om het Coronavirus te bestrijden is nu pas het werk van schilders als Claude Monet, Paul Signac, Jeroen Bosch, Willem van de Velde de Oude en Hendrick Avercamp te zien. Nu pas is de tentoonstelling voor het eerst te bezoeken.

REIZENDE INSECTEN-EXPOSITIE

Een intieme, reizende insectenexpositie geeft insecten ‘smoel’. En dat is hard nodig, zegt Natuurmonumenten. “Omdat veel Nederlanders van strak gemaaide perkjes houden en het liefst geen onkruid in de tuin en in de straat willen hebben, maken we het de insect heel moeilijk om te overleven.” Een doodgereden wolf of verweesde babydasjes beheersen dagenlang het nieuws, maar over insecten kijkt men nog te vaak heen. Terwijl insecten misschien minder aaibaar dan zoogdieren zijn, maar wel superbelangrijk. Een bron van leven.” De expositie moet burgers én gemeentes aansporen om groen meer te laten groeien. De expositie is in de buitenlucht en voor iedereen gratis te bezoeken. Als eerste te zien in Rotterdam op 5 juni. Op 18 juni in Groningen.

PLOPSA COEVORDEN OPEN

Na lang wachten, gaat op zaterdag 5 juni het indoor- en outdoorgedeelte van Plopsa Indoor Coevorden opnieuw open. Beperkte bezoekerscapaciteit, verplichte online reservatie op datum, extra hygiënemaatregelen en mondmaskerverplichting in het indoorgedeelte blijven de norm. In de outdoorzone wordt het dragen van een mondmasker sterk aangeraden. “We zijn verheugd dat we na lange tijd terug mogen openen en opnieuw een glimlach op het gezicht van onze bezoekers kunnen toveren. Uiteraard blijft veiligheid onze grootste prioriteit. Daarom vragen we bezoekers om vooraf hun bezoek online op datum te reserveren zodat we de maximumcapaciteit en social distancing ten volste kunnen garanderen.”, aldus Koen De Lepper, Parkmanager. Dagelijks volgt er ook een evaluatie waarin we de situatie, coronacijfers en eventuele nieuwe maatregelen grondig bespreken.”, besluit De Lepper.

VAN DISSEL VULT MUSEUMVITRINE MET EERSTE VACCIN

Eindelijk is de lege vitrine in de tentoonstelling ‘Besmet!’ in Rijksmuseum Boerhaave gevuld. Jaap van Dissel, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM en voorzitter van het OMT, overhandigde de ampul en injectiespuit van de eerste vaccinatie tegen Covid-19 aan museumdirecteur Amito Haarhuis. De ampul en spuit zijn nu geplaatst in de tijdlijn van de tentoonstelling ‘Besmet!’. Die tijdlijn toont medicatie tegen virussen sinds de zeventiende eeuw en eindigde met één opvallend lege vitrine in het heden. Die was namelijk bestemd voor het nog te ontwikkelen eerste vaccin tegen Covid-19.

Reizen naar Duitsland vanaf nu weer makkelijker 10
De plaatsing van de ampul. Foto: Museum Boerhaave

In het kort – nieuwsoverzicht

  • Caravans verstoten tentkampeerders: ‘Uitstervend ras’ (1Limburg)
  • Koppel uit Hooglede jaagt droom na en koopt hotel in Zuid-Frankrijk: “Toen we door corona zonder werk zaten, begon het weer te kriebelen”  (VRT.be)
  • Vijf redenen om (niet) een elektrische camper te kopen (Autovisie)
  • Als we de grens over op vakantie gaan, dan liefst met prik en niet vliegen (Nu.nl)
  • Milieuvriendelijk met de caravan op vakantie? Kip Caravan uit Hoogeveen lanceert eerste sleurhut met energielabel A (DvhN)
  • Dit jaar al recordaantal van 20.000 caravans en campers verkocht (RTL)
  • Is autotaks de oplossing voor verkeersdrukte op Texel? (NPO Radio1)
  • ‘Gratis PCR-test levert juist geld op’ (BNR)
  • Campers steeds populairder: dit zijn de nieuwste trends (Autovisie)

Video van de week: Een caravan die naar strand ruikt

Met de caravans van het nieuwe submerk Beachy wil Hobby kamperen terugbrengen tot de essentie en dit combineren met elementen van het steeds populairdere ‘vanlife’ en het strandleven. (Bron)

Wiki-travel-weetje: Villa de Leyva

Reizen naar Duitsland vanaf nu weer makkelijker 12
Photo by Lyle Wilkinson on Unsplash

Villa de Leyva is een charmante oude koloniale stad in Boyacá in Colombia. Kalm en rustig op weekdagen, wordt het in het weekend overspoeld door toeristen uit Bogotá. Villa de Leyva is een van de weinige steden in Colombia die al zijn koloniale architectuur heeft behouden. Het ligt 150 km ten noorden van Bogotá en heeft een droog, aangenaam klimaat (met een jaarlijkse gemiddelde temperatuur van 16°C of 63°F), hoewel het ’s avonds de neiging heeft om koud en winderig te worden.

Weekendradio op Hit100.nl

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.